دنیای اقتصاد، اصفهان: پس از یک سال از هشدار به سیستم بانکی استان اصفهان، نسبت مصارف به منابع بانک‌ها از ۵۵ درصد به ۸۴ درصد رسید که این رقم، از مناسب‌ترشدن وضعیت بانک‌ها در این خصوص خبر می‌دهد. رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در جلسه شورای اشتغال استان با بیان اینکه با وجود منابع مالی مختلف، بانک‌ها حرف اول را در تزریق اعتبار به واحدهای صنعتی می‌زنند، تصریح کرد: بانک‌های دولتی و خصوصی باید ۸۵ درصد از منابع خود را در استان هزینه کنند ولی طبق آمار در سال گذشته این میزان کمتر از ۵۵ درصد بود و مدیریت استان به این بانک‌ها کارت زرد نشان داد. زرگرپور افزود: خوشبختانه بعد از یک سال این اخطارها نتیجه داد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، ۵۰۰ هزار میلیارد ریال منابع توسط بانک‌های استان جذب شده است، گفت: ۴۲۰ هزار میلیارد ریال از این منابع توسط بانک‌ها استفاده شده که ۸۵ درصد نسبت مصارف به منابع است.

استاندار اصفهان یادآور شد: نسبت مصارف به منابع در بانک‌های دولتی و نیمه دولتی بالای ۹ درصد است درحالی‌که در بانک‌های غیردولتی حدود ۵۲ درصد است، این نشان می‌دهد مطالباتی که از سیستم بانکی وجود داشت در بانک‌های دولتی و نیمه دولتی اتفاق افتاده اما در بانک‌های غیردولتی محقق نشده که این مبلغ عددی قابل توجه و نزدیک به ۷ هزار میلیارد ریال است.

استاندار اصفهان افزود: از اصلی‌ترین وظایف مدیریت استان در بخش اشتغال این است که بانک‌های غیردولتی نیز نسبت مصارف به منابع خود را به مرز ۸۵ درصد برسانند چرا که این امر یک مطالبه درست و بحق است و نباید منابع استان که قرار است صرف رفع مشکلات تولیدی وکاهش نرخ بیکاری در اصفهان شود در استان‌های دیگر هزینه شود. وی اعلام کرد: براساس آمار ارائه شده ۲۶ درصد منابع مصرفی بانک‌ها در بخش صنعت، ۲۰ درصد در بخش خدمات و ۴ درصد نیز در بخش کشاورزی هزینه شده است اما در خصوص هزینه کرد ۵۰ درصد باقی مانده این تسهیلات هنوز آماری ارائه نشده است. وی با اشاره به اینکه براساس بسته سیاست ابلاغی بانک مرکزی بانک‌ها باید ۲۵ درصد از منابع خود را در بخش کشاورزی تسهیلات ارائه کنند، گفت: در حال حاضر این آمار ۴ درصد است و باید پیگیری شود.

زرگرپور در ادامه با اشاره به اینکه بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی هیچ‌گونه اطلاعاتی از تسهیلات اعطایی در بخش خود ندارند، افزود: به این منظور مقرر شد هر سه ماه یکبار شورای هماهنگی بانک‌های استان میزان تسهیلات اعطایی به بخش‌ها را به مسوولان ارائه کند.

زرگرپور در ادامه به افزایش میزان معوقات در سیستم‌های بانکی اشاره کرد و افزود: میزان این معوقات حدود ۳۴ هزار میلیارد ریال است که ممکن است رقم بالایی نباشد اما آنچه نگران‌کننده است این بوده که بر خلاف سیاست دولت و سیستم بانکی که باید این معوقات نرخ رشد منفی داشته باشند، اما ۲۷ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش نشان می‌دهند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه معوقات باید نسبت به کل منابع و مصارف حدود ۵ درصد باشد، یادآور شد: در استان اصفهان این رقم به ۹ درصد رسیده و باید تلاش کنیم معوقات وصول شود و این وصولی‌ها دوباره در اختیار واحدها قرار گیرد.