دشت اصفهان در حال فرونشست

دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از پلمب ۷۰۰ چاه غیرمجاز برای تعادل‌بخشی به ذخایر آب زیرزمینی در استان خبر داد. مسعود میرمحمد صادقی افزود: استان اصفهان در فلات مرکزی ایران قرار گرفته و یکی از خشک‌ترین حوضه‌های آبریز کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به میانگین بارش در ایستگاه‌های استان طی سه دهه اخیر گفت: اگر چه میزان بارش‌ها در ایستگاه چلگرد نسبت به دوره‌های کم‌آبی رشد یافته اما در سایر ایستگاه‌های استان شاهد کاهش بارندگی هستیم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: با ورود به دوران کم‌آبی، مشکلات رودخانه زاینده‌رود بیشتر خود را نشان داده است. وی با اشاره به کاهش آب‌های سطحی به واسطه کمبود بارش‌ها اظهار کرد: در حال حاضر شاهد فشار مضاعف روی منابع آب زیرزمینی هستیم. وی افزود: سالانه ۶ میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی کشور به‌عنوان ذخایر استراتژیک برداشت می‌شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان نیز ۲۹۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب در سال از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود. وی با بیان اینکه آبخوان‌ها یک مخزن استاتیک و یک مخزن دینامیک دارند، بیان کرد: اقدام معقول این است که برداشت آب از ذخایر دینامیک انجام شود اما در ایران و اصفهان کار به برداشت ذخایر استاتیک رسیده است.

میرمحمد صادقی ادامه داد: باید بدانیم که اگر مخازن آب زیرزمینی به پایان برسد مرگ شهرها یکی پس از دیگری فرا می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: وزارت نیرو و به دنبال آن شورای‌عالی آب تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی را در دستور کار قرار داده و مقرر شده که کسری ۶ میلیارد مترمکعبی مخازن آب زیرزمینی کشور در ۶ سال جبران شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری وزارت نیرو اجرای طرح تعادل‌بخشی برای کسری مخزن ۴۸۵ میلیون مترمکعبی را در دستور کار استان اصفهان قرار داده است.

میرمحمد صادقی در ادامه یکی از مشکلات استان را چاه‌های غیرمجاز و بدون پروانه و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز دانست و افزود: وزارت نیرو تصمیم دارد این چاه‌های غیرمجاز را ببندد و برداشت از چاه‌های مجاز را نیز پایش کند. وی تصریح کرد: پایش چاه‌های مجاز با نصب کنتور هوشمند انجام می‌شود و در صورت اضافه برداشت از این چاه‌ها به‌صورت خودکار برق چاه قطع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از پلمب ۷۰۰چاه غیر مجاز و همچنین نصب کنتور هوشمند برای ۷۰۰۰کنتور با مساعدت استانداری اصفهان خبر داد و گفت: امیدواریم با انجام اقدامات لازم ۳۸ میلیون مترمکعب از کسری آبخوان‌ها را جبران کنیم. وی نسبت به افزایش برداشت از مخازن آب زیرزمینی در برخی از دشت‌ها هشدار داد و اضافه کرد: فرونشست دشت دامنه در منطقه داران و همچنین دشت اصفهان را شاهد هستیم. میرمحمد صادقی با بیان اینکه مطالعه فرونشست دشت‌ها در دستور کار قرار گرفته است، افزود: تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، خرید چاه‌های کم‌بازده از کشاورزان، نصب کنتورهای هوشمند و جایگزینی پساب از راهکارهای وزارت نیرو برای کنترل فرونشست زمین در دشت‌ها است.

وی اولویت برخورد آب منطقه‌‌ای استان اصفهان را برخورد با چاه‌های بستر و حریم رودخانه زاینده‌رود عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون حفر هرگونه چاه در بستر و حریم رودخانه‌ها غیرمجاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در ادامه به استقرار مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود اشاره و اظهار کرد: با توجه به ذخایر سد زاینده‌رود و صرفه‌جویی‌های انجام شده امیدواریم در سال‌جاری دوباره آب را برای کشت پاییزه در رودخانه زاینده‌رود جاری کنیم. وی با بیان اینکه میانگین سرانه آب تجدیدپذیر در دنیا برای هر نفر ۷۴۰۰ مترمکعب در سال است، افزود: این میزان در ایران به ۲۱۰۰ مترمکعب یعنی کمتر از یک‌سوم جهان می‌رسد.

میرمحمد صادقی مرز بحران سرانه آب تجدیدپذیر براساس استانداردهای بین‌المللی را هزار مترمکعب در سال عنوان و تصریح کرد: سرانه آب تجدیدپذیر در حوضه آبریز گاوخونی ۱۱۵۰ متر مکعب و در حوزه رودخانه زاینده‌رود ۹۰۰ مترمکعب است که در محدوده بحرانی قرار دارد.