دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیر اداره بنادر و دریانوردی کیش از تخلیه و بارگیری ۷۵۰ هزار تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در تنها بندر جزیره مرجانی خلیج‌فارس طی فصل بهار خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمود قنبری ضمن تشریح عملکرد بندر تجاری کیش در بخش‌های کالا و مسافر طی سه ماه نخست سال جاری گفت: در مدت یادشده، ۷۴۹ هزار و ۹۳۵ تن انواع کالا در جزیره کیش تخلیه و بارگیری شد که از این میزان، ۶۸۳ هزار و ۸۱ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۶۶ هزار و ۸۵۴تن به کالاهای نفتی اختصاص دارد.

وی سهم عملیات مربوط به صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی در این بنادر را حدود ۲۹ هزار تن عنوان کرد و افزود: از این میزان، ۲۸ هزار تن مربوط به واردات و هزار تن نیز به صادرات این کالاها اختصاص یافته است. مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش حجم عملیات کاپوتاژ کالاهای غیرنفتی در این بندر از ابتدای سال‌جاری تاکنون را ۶۵۴ هزار و ۳۵۲ تن اعلام کرد.

قنبری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، در مجموع ۲۰۳ هزار و ۹۱۹ نفر مسافر در این جزیره جابه‌جا شدند.

وی بیان کرد: طی سال جاری، ۸۰ هزار و ۴۶۴ نفر مسافر به وسیله شناورهای تفریحی از طریق بندرگاه این جزیره جابه‌جا شدند که ۲۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. مدیر اداره بنادر و دریانوردی کیش در پایان افزود: تردد شناورها در این جزیره طی فصل بهار به ۴۲۱۲ فروند رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

بندر کیش با بهره‌مندی از ۱۴ پست اسکله دارای ظرفیت اسمی سالانه بیش از ۴ میلیون تن و ظرفیت جابه‌جایی ۷۳۰ هزار مسافر دریایی است. این بندر با آبخور حداکثر ۱۰ متر قابلیت پهلودهی کشتی‌هایی تا ظرفیت ۱۵ هزار تن را دارا است.