خوشه‌های صنعتی راه تحرک اقتصاد کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: نوزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با دستور کار گزارش وضعیت خوشه‌های تولیدی و صنعتی در دست اجرا در استان، گزارش و بررسی برخی مفاد مهم قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و انتخاب اعضای جدید تشکل‌های بخش خصوصی برای عضویت در شورا با توجه به انقضای مدت اعتبار اعضای دوره قبل برگزار شد. خوشه‌های صنعتی، راه تحرک اقتصاد

کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به تجربه برخی از خوشه‌های صنعتی موفق در کرمانشاه اظهار کرد: خوشه‌های صنعتی با بالا بردن آمار فروش و صادرات به استان تحرک می‌بخشند.

رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است: باید منابع بیشتری را به خوشه‌های صنعتی تزریق کرد.

کاشفی در ادامه با اشاره به قانون بهبود فضای کسب‌وکار کشور خاطرنشان کرد: دولت مجموعه‌های زیر دست خود را موظف کرده تا پایان ماه رمضان همه آئین‌نامه‌های این قانون را تعیین و ابلاغ کنند. به گفته این مسوول در این قانون بندهایی وجود دارد که فرصت مناسبی را در اختیار استانی کمتر توسعه یافته مانند کرمانشاه قرار می‌دهد. وی با اشاره به محدودیت زمانی که برخی از بندهای این قانون دارد، یادآوری کرد: باید دستگاه‌ها و واحدهای تولیدی را در جریان این بندها قرار دهیم تا برای استفاده از آن جا نمانند و بتوانیم حداکثر استفاده را از این قانون ببریم.

عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران تامین منابع برای برندسازی محصولات تولیدی، تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای کارهای تحقیقاتی واحدها، کاهش اموال بانک‌ها، به خط کردن بدهکاران تامین اجتماعی، معافیت‌های مالیاتی و... را از جمله بندهای مثبت قانون بهبود فضای کسب و کار دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.

دست خیر دولت را از سر تولید برداریم

ابراهیم رضایی، استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به بار زیادی که دولت به واحدهای تولیدی تحمیل کرده، افزود: این کار فقط هزینه تمام شده آنها را بالا می‌برد، سیاست ما این است که دست خیر دولت را از سر این مجموعه‌ها برداریم.

وی ادامه داد: برای مثال استقرار واحدها در شهرک‌های صنعتی به محل درآمدی برای شهرک‌ها تبدیل شده، درحالی‌که دولت به این پول نیاز ندارد و فقط بار اضافی بر بخش تولید است.

این مسوول تصریح کرد: این شرایط باعث شده بسیاری به جای تولید از روش‌های قانونی و درست به تولید زیرپله‌ای روی بیاورند که هزینه کمتری برای آنها دارد. به گفته استاندار کرمانشاه به جای بستن تولیدی‌های زیرپله‌ای که باعث شود تعداد زیادی از افراد بیکار شوند، باید آنها را ساماندهی کرد، اگر مالیات نمی‌دهند از آنها مالیات گرفت و اگر غیربهداشتی هستند آنها را بهداشتی کرد.

وی معتقد است: بستن این واحدها در شرایطی که بیکاری زیادی در استان داریم فقط به نرخ بیکاری اضافه می‌کند، اما ساماندهی و نظارت بر آنها تعداد زیادی شغل جدید نیز ایجاد خواهد کرد. رضایی با اشاره به آخرین نرخ بیکاری در بهار با بیان اینکه براساس این گزارش کرمانشاه از رتبه اول بیکاری کشور به رتبه ششم رسیده، یادآوری کرد: متوسط نرخ بیکاری کشور در بهار امسال با رشد ۱/ ۰ درصدی به ۸/ ۱۰ درصد رسیده، اما در کرمانشاه با کاهشی یک درصدی به ۷/ ۱۳ درصد رسیده است.

ظرفیت راه‌اندازی خوشه‌ها را داریم

هدایت حاتمی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ منطقه‌ای استانداری کرمانشاه نیز بر لزوم پرهیز از موازی‌ کاری در رسیدگی به امور تاکید کرد و افزود: گاهی در یک حوزه همه احساس نیاز می‌کنیم و به آن هجوم می‌بریم که نتیجه‌ای جز تداخل در کارها ندارد و باعث می‌شود حوزه‌های مهم دیگر را فراموش کنیم. وی با بیان اینکه باید با حرکت خوشه‌ای و هم‌افزایی به امور رسیدگی کنیم، ادامه داد: لازم است در شوراهای اینچنینی به مباحث کلان بپردازیم، نگاه‌های جدید به جلسات تزریق کنیم و مباحث خرد را به کارگروه‌ها بسپاریم تا راجع به آن بحث و بررسی کنند. این مسوول در ادامه با بیان اینکه هدف ما تعطیلی مشاغل زیرپله‌ای نیست، تصریح کرد: اما نباید این واحدها را به حال خود رها کنیم تا قانون گریزی را رواج دهند و قدرت رقابت را از سایر واحدهای تولیدی بگیرند. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه در ادامه با اشاره به بحث خوشه‌ها عنوان کرد: در بسیاری از بخش‌ها در استان ظرفیت راه‌اندازی خوشه‌ها را داریم که نباید از آن غافل شد، از مهم‌ترین این بخش‌ها گردشگری است. حاتمی افزود: بعید است کسی با ایجاد خوشه گردشگری مخالف باشد، اما این خوشه باید بیشتر از خوشه صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد. رضا رحیمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز از هزینه‌ها و شرایط سختی که به بخش تولید تحمیل می‌شود یاد کرد و ادامه داد: این‌گونه نمی‌توان کار اقتصادی انجام داد. وی با بیان اینکه باید هزینه‌های اضافی بخش تولید کم شود، عنوان کرد: زمینی که در اطراف تهران در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد متری ۷۰ هزار تومان است بعد ما زمین را در شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه متری ۶۰ هزار تومان در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهیم. علی فعله‌گری، مدیر کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی کرمانشاه نیز در این جلسه از ۵۵ رشته فعال صنایع دستی در استان خبر داد که از این تعداد ۳۳ رشته بومی هستند. وی گیوه‌بافی مردانه با ۳ هزار نفر مشغول به کار، سراجی سنتی با ۲۰۰ نفر شاغل، ابزار آلات فلزی دالاهو با بیش از ۲ هزار نفر شاغل، مصنوعات چوبی، ساز سنتی، ارغوان بافی، نمدمالی، گلیم بافی و... را از مهم‌ترین این صنایع دانست که ظرفیت خوبی برای برند شدن دارند و می‌توان در خصوص خوشه شدن آنها نیز مطالعه کرد.

این مسوول با اشاره به خوشه گردشگری به عنوان یکی از ۱۰ خوشه کرمانشاه افزود: در این بخش پتانسیل‌های زیادی داریم و عمده تمرکز ما نیز در بخش گردشگران خارجی است.

فعله‌گری معتقد است: کرمانشاه بعد از استان فارس دومین استان کشور از نظر حجم آثار تاریخی است. مدیر کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی کرمانشاه بیان کرد: ۷۰۰ روستا در کرمانشاه وجود دارد که در پهنه تاریخی واقع شده‌اند، همچنین کرمانشاه هفت اثر در فهرست موقت ثبت جهانی دارد. وی همچنین از وجود ۲۰۰ واحد فعال گردشگری در استان خبر داد و افزود: گردشگری کم هزینه‌ترین بخش برای توسعه استان و ایجاد درآمد است و باید بر خوشه آن تمرکز بیشتری داشت. در ادامه شاهپور قنبری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه نیز به تشریح وضعیت ۱۰ خوشه صنعتی شناسایی شده در استان پرداخت و گفت: این خوشه‌ها شامل نان برنجی، گیاهان دارویی، پلی‌اتیلن، محصولات لبنی، مرغ و تخم مرغ، گردشگری، بتن و محصولات بتنی، فرش و گلیم، سنگ تزئینی و فرآورده‌های گوشتی است. به گفته این مسوول تاکنون مطالعات و امکان سنجی چهار خوشه پلی اتیلن، نان برنجی، محصولات لبنی و گیاهان دارویی به اتمام رسیده و خوشه فرش و گلیم در دست اجرا است. وی با بیان اینکه از این تعداد کار توسعه سه خوشه آغاز شده، یادآوری کرد: خوشه محصولات لبنی در سال اول و خوشه محصولات پلی‌اتیلن در سال دوم است و کار خوشه نان برنجی هم تمام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه با بیان اینکه از نظر وضعیت خوشه‌های شناسایی شده و در دست اجرا شرایط خوبی در کشور داریم، عنوان کرد: برنامه‌ای برای افزایش این ۱۰ خوشه در سال جدید نداریم. قنبری افزود: امسال امکان‌سنجی خوشه فرش و گلیم را تمام و خوشه گردشگری را نیز آغاز خواهیم کرد.