دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه تجارت نمی‌تواند موجب جهش در توسعه اقتصادی کرمانشاه شود، گفت: آنچه می‌تواند باعث جهش در توسعه استان شود، بخش کشاورزی است. کیوان کاشفی اظهار کرد: با تعیین یک بخش برای توسعه استان مخالفم و عقیده دارم باید به همه بخش‌ها پرداخت و از همه پتانسیل‌ها استفاده کرد. وی با بیان اینکه برخی از حوزه‌ها جای کار بیشتری دارند و می‌توانند جهش در توسعه اقتصادی ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: اکنون گفته می‌شود تجارت یکی از این حوزه‌ها است که معتقدم تعیین بخش تجارت به‌عنوان اولویت توسعه اقتصادی استان چندان مناسب نیست. عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: ما هنوز در کل استان یک مرز استاندارد با تمام امکانات نداریم و صادراتی هم که از مرزهای ما صورت می‌گیرد تنها به‌دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی است که داریم، اما این به تنهایی یک مزیت محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: محور دیگری که به‌عنوان شاخص برای جهش در توسعه اقتصادی استان مطرح می‌شود صنعت است که با این وضعیت بانک‌ها و شرایطی که داریم نمی‌توان به زودبازده بودن آن امیدوار بود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه مشاغل بخش صنعت را مشاغلی پایدار دانست و یادآور شد: اگرچه با قانون رفع موانع تولید امید برای بهبود شرایط صنعت وجود دارد، اما قطعا به این زودی‌ها جواب نمی‌دهد.

کاشفی در خصوص حوزه گردشگری نیز گفت: این بخش هم نیاز به سرمایه‌گذاری فراوانی دارد که کم از بخش صنعت نیست.

وی با بیان اینکه خدمات هم گاهی به‌عنوان یک محور برای جهش در توسعه اقتصادی استان مطرح می‌شود، اظهار کرد: خدمات ارتباط مستقیمی با سطح اقتصادی مردم دارد و چون در کرمانشاه این سطح پایین است مشاغل خدماتی تنها در حد مشاغل معیشتی می‌مانند، برای مثال مغازه‌ای را نمی‌بینیم که بعد از چند سال توسعه پیدا کند و شعبه جدید بزند. به گفته این مسوول تنها حوزه‌ای که شاید بتواند موجب جهش شود توجه به بخش کشاورزی

است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است: بخش کشاورزی هم ملزوماتی دارد که مهم‌ترین آنها پرداختن به بحث آب و مدیریت مصرف آن است و به علاوه برای اینکه کشاورزی در توسعه اقتصادی کرمانشاه جهش ایجاد کند نیازمند جدیدترین و به روزترین تکنولوژی و دانش روز دنیا در حوزه کشاورزی هستیم.