راه‌آهن ارومیه- مراغه منتظر تامین اعتبار

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: عملیات اجرایی راه‌آهن ارومیه - مراغه از سال ۸۰ آغاز شد و برخلاف وعده‌های مکرر مقامات کشوری، استانی و محلی با گذشت نزدیک به ۱۵ سال هنوز به اتمام نرسیده و همچنان با کمبود اعتبار مواجه است. این طرح به طول ۱۸۵ کیلومتر در پنج قطعه در حال اجرا است و تاکنون تنها ایستگاه میاندوآب و مهاباد آن به سرانجام رسیده است. با آنکه مقرر شده بود ایستگاه‌های نقده در سال گذشته و ایستگاه ارومیه نیز سال‌جاری به بهره‌برداری برسند اما کمبود اعتبار و حجم بالای مطالبات پیمانکاران موجب شده این وعده‌ها محقق نشود و روند کند این طرح همچنان ادامه داشته باشد.

بهره مند بودن از راه آهن، آزاد راه و بزرگراه در استان‌هایی همچون آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرزی با سه کشور خارجی با توانمندی‌های بازرگانی بین‌المللی، ضرورتی است که متاسفانه تاکنون مورد توجه مسوولان قرار نگرفته است.

۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت

سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی درباره روند اجرای این طرح گفت: راه‌آهن ارومیه به مراغه به طول ۱۸۵ کیلومتر در حال اجرا است که ۸۵ کیلومتر آن در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۰ کیلومتر از آن هم در دست احداث است.

سلیمان قره باغی با بیان اینکه این طرح شامل هشت ایستگاه فرعی و اصلی در شهرستان‌های میاندوآب، مهاباد، نقده، ملکلن و ارومیه است، اظهار کرد: متوسط پیشرفت این ایستگاه‌ها تاکنون ۴۵ درصد است و بزرگ‌ترین ایستگاه این محور در ارومیه قرار دارد.

وی با اشاره به روند اجرای محور و ایستگاه راه‌آهن در ارومیه گفت: این محور با زیربنای ۱۰ هزار و ۹۹۵ کیلومتر مربع در حال اجرا است که ۲/۳۶ درصد پیشرفت دارد، پیشرفت ساختمان اصلی ایستگاه ارومیه نیز در حال حاضر ۷۰درصد است.

قره باغی اعتبارات مصوب سال ۹۲ این طرح را ۸۰۰ میلیارد ریال و سال ۹۳ را ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبارات مصوب سال ۹۳ کمتر از ۲۰ درصد تخصیص داشت که بخشی از آن صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران شد.

اتمام طرح نیازمند ۴۵۰۰ میلیارد ریال

سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی کل اعتبار طرح بر اساس موافقت‌نامه را ۳۳۰۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اعتبار هزینه شده طرح تاکنون ۴۹۷۶ میلیارد ریال است که از این میزان ۱۵۶۱ میلیارد ریال صرف هزینه‌های زیرسازی و مابقی برای ریل گذاری هزینه شده است.

قره باغی با بیان اینکه راه‌آهن مراغه - ارومیه در محدوده استان به طول ۱۳۵ کیلومتر است، گفت: ۳۵ کیلومتر از این محور به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۰ کیلومتر آن نیز در قالب پنج قرارداد به پیمانکاران ذیصلاح واگذار شده است.

وی متوسط پیشرفت محور واقع شده در آذربایجان غربی را ۷۰ درصد اعلام و اظهار کرد: تاکنون کل اعتبار هزینه شده برای محور و ایستگاه‌ها ۲۰۷۰ میلیارد ریال است و اتمام آن ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مجموع مطالبات پیمانکاران را ۱۷۵ هزار و ۴۷۶ میلیون ریال عنوان و اظهار امیدواری کرد: در سفر آینده رئیس جمهوری به آذربایجان غربی بخشی از نیاز اعتباری طرح تامین شود.

کندی اجرای طرح

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: به‌دلیل کمبود اعتبارات شاهد کندی روند اجرای این طرح و محقق نشدن وعده‌ها هستیم که امیدواریم در سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به استان با اختصاص اعتبار روند اجرای طرح سرعت یابد.

هادی بهادری با بیان اینکه اتمام این طرح یکی از خواست‌های اصلی مردم و مسوولان منطقه است، اظهار کرد: تامین اعتبارات این طرح نیازمند پیگیری جدی مسوولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است.

وی درباره آخرین وضعیت اجرای این طرح گفت: ایستگاه و خطوط ریلی نقده و ارومیه با تزریق اعتبارات مورد نیاز در حال اجرا هستند.

بهادری با بیان اینکه کمبود اعتبار مشکل اصلی طرح راه آهن مراغه - ارومیه است، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال تنها ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه پیش‌بینی شده که با تخصیص این میزان اعتبارات نمی‌توان امیدی به اتمام هرچه سریع‌تر این طرح داشت.