دنیای اقتصاد، اهواز: مدیرکل شیلات خوزستان گفت: درصورت استفاده از تمام ظرفیت منابع دریایی و مجتمع‌های پرورش ماهی استان می‌توانیم ۱۰۵ هزار تن تولید داشته باشیم که این اقدام ارزش اقتصادی بالایی برای استان به دنبال خواهد داشت. رحیم مغنیمی اظهار کرد: ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان برای تولید ماهیان گرمابی اختصاص یافته است که سالانه از این مراکز ۴۷ هزار و ۶۰۰ تن ماهی برداشت می‌شود، با این میزان تولید، رتبه دوم تولید ماهی را در کشور داریم.

وی افزود: در بخش تولید میگو نیز در چند سال اخیر روند خوبی طی شده است و سال گذشته تولید بی‌سابقه‌ای به میزان ۱۴۰۰ تن داشتیم، به طوری که رکورد تولید میگو در کشور به خوزستان اختصاص یافت. مغنیمی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید میگو بیش از سال گذشته باشد و عملکرد به ۲ هزار تن برسد؛ در این فصل ۴۰ مزرعه پرورش میگو اقدام به تولید کرده‌اند.

وی با اشاره به تولید ماهیان خاویاری در خوزستان عنوان کرد: خوشبختانه تعداد زیادی از تولیدکنندگان به تولید ماهیان خاویاری گرایش پیدا کرده‌اند. به‌زودی تولید بیش از ۲ هزار تن ماهی خاویاری در خوزستان رقم می‌خورد که بخشی از آن به خارج از کشور صادر خواهد شد.

مدیرکل شیلات خوزستان اظهار کرد: تاکنون ۱۰۰ تن گوشت (خاویاری) و ۱۰ کیلو خاویار در مزارع پرورش خاویار استان تولید شده است. با توجه به اهمیت تولید ماهیان خاویاری در خوزستان علاوه‌بر کارگاه‌های فعال، تاکنون مجوز احداث مرکز پرورش این نوع ماهی به ظرفیت بیش از ۲ هزار تن صادر شده است.

مغنیمی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در بخش صید و صیادی نیز، از طریق شناورهای صیادی در ۱۱ اسکله صیادی ۴۸ هزار تن ماهی از دریا صید شد که مدیریت بهره‌وری در بخش صید و صیادی به تعاونی‌ها واگذار شده است. وی بیان کرد: پروژه‌های پرورش ماهیان گرمابی در دست اجرا هستند که این طرح‌ها سهم تولید و اشتغال استان را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند، از جمله آنها می‌توان به فاز دوم مجتمع شهید احمدیان خرمشهر اشاره کرد.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: اقدامات زیربنایی این پروژه رو به اتمام است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت تولید این مجتمع ۱۰ هزار تن ماهی گرمابی است.

وی اجرای فاز دوم مجتمع آزادگان با مشارکت ۲۰۷ تعاونی در شهرستان کارون را از دیگر طرح‌های پرورش ماهیان گرمابی استان برشمرد که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته و خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های این طرح به‌طور مشترک توسط دولت و بخش خصوصی انجام شد. فاز دوم مجتمع آزادگان با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن برای بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شغل می‌کند.

مغنیمی بیان کرد: امسال با بهره‌برداری از بخش‌هایی از مجتمع‌های پرورش ماهی و فعال‌شدن آنها، به میزان ۱۰ هزار تن به تولید ماهی استان اضافه خواهد شد. وی در ادامه اظهار کرد: ستاد توسعه پایدار شیلات در استان تشکیل شده است که به ریاست استاندار و عضویت دستگاه‌های اجرایی مربوطه هدایت می‌شود. مغنیمی افزود: در این ستاد در حال تدوین سند ملی توسعه شیلات خوزستان هستیم تا از ظرفیت‌ها و منابع آبی استان در بخش‌های مختلف آب‌های آزاد، آب پشت سدها و سواحل صیدگاه‌ها استفاده و افق توسعه تولید و اشتغال را ترسیم کنیم.

مغنیمی با اشاره به صدور آبزیان تولیدی خوزستان به خارج از کشور عنوان کرد: صادرات عمدتا به عراق انجام می‌شود و تاکنون ۳۰ هزار تن ماهی به این کشور صادر شده که رقمی بی سابقه در کشور است.