بحران آب در 6 شهر هرمزگان

دنیای اقتصاد، بندرعباس، جمیله دبیری‌نیا: مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: به‌رغم تلاش شرکت آب و فاضلاب استان برای تامین آب شرب مورد نیاز شهرهای استان، افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نیاز آبی شهرها از یکسو و استمرار بحران خشکسالی طولانی مدت از سوی دیگر، منابع آبی استان را با چالشی جدی مواجه کرده است. حسین خادمی با بیان اینکه در حال حاضر آب مورد نیاز شهرهای استان معادل ۴ مترمکعب بر ثانیه است، تصریح کرد: با وجود تلاش‌های به عمل آمده و به‌کارگیری تمامی منابع آبی موجود، همچنین بازسازی چاه‌ها و کاهش تلفات فیزیکی، امکان تامین ۳۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب فراهم شده است که کماکان ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم.

وی با تاکید بر اینکه این میزان کمبود باید از طریق صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب جبران شود، افزود: چنانچه هر فردی روزانه ۲۰ لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی کند، می‌توانیم تابستان امسال را با کمترین چالش پشت سرگذاشته و امکان بهره مندی از آب‌شرب را برای تمامی شهروندان فراهم کنیم.

وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ در شهرهای استان طی ۱۰ سال گذشته، بیان کرد: هرمزگان از میان ۳۱ استان کشور به لحاظ میزان دریافت بارندگی در پایین‌ترین وضعیت قرار دارد و هم‌اکنون در ردیف کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است و به بحرانی‌ترین شرایط خود رسیده است. به طوری که این استان جزو چهار استان کم آب کشور (هرمزگان، بوشهر، فارس و گلستان) است و در سال‌های آبی اخیر جزو کم‌بارش‌ترین استان‌ها بوده است.

کاهش سرانه منابع آبی شهرهای غرب

مدیرعامل آبفای هرمزگان در ادامه با تاکید بر اینکه هرمزگان رتبه آخر از نظر میزان بارندگی را به خود اختصاص داده است، گفت: این مشکل موجب شده تا مناطق وسیعی از استان خصوصا شهرهای غربی استان نه تنها از تنش آبی رنج برده بلکه بعضا سرانه بالقوه منابع آب این شهرها نیز به کمتر از یک هزار متر مکعب در سال برسد که به لحاظ معیارهای مورد قبول در آستانه بحران آب تلقی می‌شوند.

خادمی اظهار کرد: از ۱۶۸ حلقه چاه تامین‌کننده آب شرب شهرهای استان، ۵۸ حلقه چاه خشک و تعداد ۶۷ حلقه شور شده و تنها ۴۳ حلقه چاه در وضعیت قابل قبولی قرار دارند. همچنین ذخیره سد استقلال نیز رو به اتمام است که در این خصوص شرکت آب منطقه‌ای تلاش دارد تا ظرفیت‌های جدید آبی را در دشت شمیل و نیان ایجاد کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شهرهای بندرعباس، بندر خمیر، سیریک، رویدر، جاسک، تخت و قلعه قاضی در وضعیت تنش آبی (کمبود شدید آب) قرار دارند که در تمام این شهر‌ها طرح‌های مقابله با کم آبی در دست اجرا است، همچنین شهرهای بیکا، زیارتعلی، فارغان، بستک و جناح، سردشت گوهران، هشتبندی و گروک نیز در آستانه بحران قرار دارند که شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همه امکانات خود را برای مقابله با این بحران بسیج کرده و با تشکیل ستاد مقابله با خشکسالی و اجرای پروژه‌های اضطراری و فوری تلاش می‌کند تا مشکلات خشکسالی را با کمترین مشکل مدیریت کند.

قطع انشعابات آب شرب از فضای سبز

مدیرعامل آب و فاضلاب استان هرمزگان با بیان اینکه با ادامه روند خشکسالی طی چند سال اخیر و کاهش منابع تولید آب امکان اختصاص آب شرب شهری به فضای سبز وجود ندارد، تاکید کرد: با توجه به کمبود آب شرب در شهر بندرعباس، تفکیک منابع آبی فضای سبز شهری از شبکه شرب شهری اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: امروز هر گونه توسعه فضای سبز با استفاده از آب لوله‌کشی، بحران آب شرب در شهر بندرعباس را در پی خواهد داشت که برای گذر از تابستانی بدون جیره‌بندی، باید انشعابات آب فضای سبز قطع شود. وی گفت: انتظار می‌رود شهرداری بندرعباس نیز از طریق منابع آبی دیگر از جمله حفر چاه یا احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب محلی، آب مورد نیاز فضای سبز خود را تامین کند. وی در پایان بر کیفیت مطلوب آب شرب شهروندان تاکید کرد و گفت: کیفیت آب لوله کشی شهرهای استان از استانداردهای مطلوب برخوردار است و مردم شهرهای استان اطمینان داشته باشند آبی که از شیرهای منازل خود دریافت می‌کنند از استانداردهای لازم برخوردار بوده و نیاز به دستگاه‌های تصفیه آب در منزل وجود ندارد.

6 حلقه چاه آماده بهره‌برداری

عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان نیز در این نشست از حفر ۶ حلقه چاه و آماده بهره‌برداری بودن آنها در ۶ منطقه روستایی به‌منظور مقابله با بحران خشکسالی و رفع کمبود آب شرب روستاها در هرمزگان خبر داد. وی اظهار کرد: حفر و تجهیز چاه به‌عنوان یک‌راه مناسب برای آبرسانی به روستاها است که شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان به این منظور اقدام به حفر و تجهیز چاه‌های دیگری در روستاهای استان کرده است.