دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان با بیان اینکه بانک‌های دولتی و خصوصی باید از منابع خود استفاده کنند، از عملکرد بانک‌های خصوصی در این استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این بانک‌ها فقط حدود ۵۰ درصد از منابع خود را در استان مصرف می‌کنند. رسول زرگرپور در دومین جلسه شورای اشتغال و برنامه‌ریزی استان اصفهان در سال جاری هشدار داد: بانک‌های خصوصی مستقر در استان اصفهان، اگر در ۳ ماه آینده وضعیت منابع و مصارف خود را متعادل نکنند با آنها برخورد می‌شود. از همه بانک‌های خصوصی انتظار می‌رود که میزان مصارف به منابع خود را همانند بانک‌های دولتی حداقل به ۸۵ درصد برسانند. استاندار اصفهان تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد که در سال ۹۳ بانک‌ها توانسته‌اند نزدیک به ۵۰هزار میلیارد تومان منابع جذب کنند.

زرگرپور افزود: سال گذشته نسبت مصرف بانک‌ها به منابع نزدیک ۵۰ درصد بود که این رقم اکنون به ۴۲ هزار میلیارد تومان یعنی بالای ۸۰ درصد رسیده، این به آن معنا است که به انتظار ما از سیستم بانکی که رسیدن نسبت مصارف به منابع به حدود ۸۵ درصد است، نزدیک شده‌ایم.

وی در ادامه به میزان تسهیلات ارائه شده به دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به ۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به اضافه منابع صندوق توسعه ملی و فاینانس، اعتبارات خوبی به استان تزریق شده است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: اگر نزدیک به ۵۰ درصد این اعتبارات به استمهال وام‌های قبلی اختصاص یافته باشد باید بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال گذشته منابع غیر دولتی به استان تزریق شده باشد و میزان اشتغال ایجاد شده باید بیشتر از میزانی باشد که اعلام شده است.

زرگرپور تصریح کرد: نرخ بیکاری استان نشان می‌دهد که از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های موجود در استان به خوبی استفاده نشده است.

وی گفت: سال گذشته به میزان شغل‌های ایجاد شده، شغل‌های قبلی از دست رفته است. زرگرپور با بیان اینکه ایجاد ۶۰ هزار شغل جدید برای سال ۹۴ به تصویب رسیده است، افزود: دستگاه‌ها موظف هستند در این قالب حرکت کنند و در نظر داشته باشند که ۶۰ هزار شغل جدید عبارت است از کل شغل جدید که ایجاد می‌شود منهای شغل‌هایی که به هر نحوی از حوزه کار خارج می‌شود و با توجه به منابعی که به استان تزریق شده است رسیدن به این عدد دور از ذهن نیست. وی با اشاره به اینکه در بخش‌های تولیدی گره‌های کوری وجود دارد، افزود: این گره‌های کور وضعیتی را ایجاد کرده است که نرخ رشد بیکاری ۲ درصد بیشتر از میانگین کشور است و مدیران باید در این خصوص پاسخگو باشند تا مشخص شود که اشکال کار از کجاست چرا که در استانی مانند اصفهان نباید نرخ بیکاری از متوسط کشوری بالاتر باشد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و ۱۹ درصد تولید ناخالص ملی صنعت در این استان تولید می‌شود و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خوب صورت گرفته در بخش کشاورزی و ظرفیت‌های بالای گردشگری اصفهان در منطقه، نرخ بیکاری ۲درصد بالاتر از میزان متوسط کشوری، نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم از همه ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های موجود استفاده کنیم و مدیران حوزه اشتغال استان کار خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند. استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه مدیران باید در مقابل تسهیلات و منابعی که دریافت می‌کنند، شغل جدید ایجاد کنند، افزود: همه مدیران باید در این خصوص حساب و کتاب پس بدهند و نمی‌شود بخشی منابع و تسهیلات قابل توجه بگیرند ولی در مقابل ایجاد شغل پاسخگو نباشند. زرگرپور از مدیران خواست که در یک ماه آینده حساب و کتاب منابع و مصارف خود به اضافه منابع فاینانس و صندوق توسعه ملی و بودجه را به شورا ارائه کنند. وی در ادامه به طرح مشارکتی مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها اشاره کرد و افزود: این طرح توسط معاونت رئیس‌جمهوری و با هدف اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت از روستاها ابلاغ شده است. استاندار اصفهان افزود: این طرح به صورت پایلوت در سه بخش استان اجرا خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که تعداد قابل توجهی اشتغال پایدار عمدتا در بخش تولیدی با سرمایه‌گذاری ۸۰ درصد منابع بانکی با نرخ سود ۳ تا ۹ درصد و ۲۰ درصد مشارکت مردم ایجاد خواهد شد.