بازگشت گردشگران ژاپنی به کرمان

دنیای اقتصاد، کرمان، مجید نعمت الهی: همه چیز از یک اتفاق تلخ شروع شد، اتفاقی که به ساعتی نرسیده و با انتشار خبر آن در رسانه‌های جهانی، تیشه به ریشه روابط گردشگری کرمان و ژاپن زد. خبر ربوده شدن گردشگر ژاپنی در گوشه‌ای از استان کرمان کافی بود تا هشت سال نام کرمان در لیست سیاه مقاصد گردشگری ژاپنی‌ها قرار گیرد و جنوب شرق ایران منطقه ممنوعه و قرمز اعلام شود.

این شرایط ادامه داشت تا اینکه در روزهای گذشته خبر حضور سفیر ژاپن در کرمان برای تعامل نزدیک‌تر و عادی‌سازی روابط داده شد و با میهمان‌نوازی که از کرمانی‌ها سراغ داریم تردید نکردیم که زمان باز شدن یخ روابط گردشگری کرمان و ژاپن فرا رسیده و میزبانان کرمانی نهایت بهره را از این فرصت خواهند برد.

رضایت سفیر

سفیر ژاپن که به‌منظور دیدار از مکان‌های تاریخی و گردشگری استان کرمان سفر کرده بود این استان به هموطنان گردشگر خود نیز توصیه کرد که به استان کرمان سفر کنند.

کوجی هانه دا در پاویون فرودگاه کرمان گفت: خوشحالم که پس از چند سال وقفه ایجاد شده، به عنوان اولین ژاپنی به کرمان می‌آیم.

وی تصریح کرد: اکنون با توجه به بهبود وضع امنیت، از نظر ما این مناطق بی‌خطر است و امیدوارم که مسافران ژاپنی بتوانند راحت به این استان سفر کنند. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این خصوص گفت: هرسال ۲۰ هزار گردشگر خارجی به استان کرمان سفر می‌کنند، در سال‌های اخیر شاهد افزایش گردشگران خارجی هستیم و جای گردشگران ژاپنی در استان کرمان خالی است.

محمد جهانشاهی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کرمان ۱۱ درصد از خاک ایران را در بر می‌گیرد، دارای آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی همانند باغ شاهزاده ماهان و ارگ تاریخی بم است که ثبت جهانی شده‌اند.

جهانشاهی از استان کرمان به عنوان سرزمین شگفتی‌های پنهان یاد کرد و گفت: اطمینان داریم که با حسن نیت سفیر ژاپن، باب جدیدی برای ورود گردشگران ژاپنی به استان باز می‌شود.

اعلام آمادگی برای همکاری با ژاپن

استاندار کرمان نیز گفت: شرکت‌های ژاپنی در حوزه تجهیزات انتقال آب تکنولوژی خوبی دارند و اگر شرایط ما را بپذیرند آماده مشارکت با آنها هستیم.

علیرضا رزم حسینی در دیدار با کوجی هانه‌دا سفیر ژاپن در ایران که در دفتر استاندار کرمان انجام شد، افزود: حدود ۲ میلیارد دلار تجهیزات آب شیرین کن برای انتقال آب به کرمان نیاز داریم. وی با اشاره به اینکه ایران مبادلات دیرینه‌ای با ژاپن داشته است، گفت: علاقه‌مندیم که این ارتباط را در زمینه اقتصادی و فرهنگی افزایش دهیم. وی اظهار کرد: در زمینه اقتصادی این ظرفیت وجود دارد که با ژاپن مشارکت‌هایی داشته باشیم و در زمینه گردشگری هم آمادگی داریم گروه‌های گردشگری که از ژاپن به کرمان سفر می‌کنند تحت نظارت دولت و با امنیت کامل به بازدید از مراکز فرهنگی و میراث فرهنگی بپردازند. وی در ادامه از سفیر ژاپن برای کمک‌های کشورش به بازسازی ارگ قدیم بم و زمان زلزله بم تشکر کرد.

پتانسیل‌های کرمان را انتقال می‌دهم

سفیر ژاپن هم در دیدار با استاندار کرمان گفت: در بازگشت به کشورم به ژاپنی‌ها می‌گویم که استان کرمان و ظرفیت‌های اقتصادی آن چگونه است. کوجی هانه دا در پایان سفر دو روزه به استان کرمان افزود: همیشه آرزو داشتم شهر زیبای کرمان را ببینم و خوشحالم که در کرمان هستم.

سفیر ژاپن اظهار کرد: متوجه مهربانی مردم کرمان شده‌ام و امیدوارم که همچون سال‌های پیش که ژاپنی‌ها به کرمان می‌آمدند دوباره به این استان سفر کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سفیر ژاپن در حالی سفر دو روزه خود به استان کرمان را به پایان برد که بر اساس ارزیابی مدیران استان و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سفر خوب و مفیدی بود که در برقراری ارتباط مجدد گردشگری اثرگذار خواهد شد.