دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس خانه معدن کرمانشاه با اشاره به مشکلات اقتصادی فراوانی که برای معدن‌داران ایجاد شده، خواستار معافیت مالیاتی برای معادن شد. محمدعارف ابراهیمی، با اشاره به هزینه‌های بالای بخش معدن، اظهار کرد: درحالی‌که روند کاهشی قیمت جهانی مواد معدنی همچنان ادامه دارد، به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید سود معدن‌کاران بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: تغییر نرخ ارز، هزینه سوخت، هزینه حمل‌ونقل و... همه بر قیمت تمام شده مواد معدنی اثرگذار است و این امر توان رقابتی معدن‌داران ما را در بازارهای جهانی کم کرده است.

به گفته وی امروز معدن‌داران با مشکلات دیگری از جمله تعطیلی معادن، بیکاری نیروی انسانی، کاهش سرمایه‌گذاری برای اکتشافات جدید و... مواجه هستند که این امر شرایط کار را سخت‌تر می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه بالا بودن حقوق دولتی در بخش معادن نه‌تنها درآمد دولت را افزایش نمی‌دهد، بلکه باعث تعطیلی معادن می‌شود، یادآوری کرد: این شرایط فقط به معدن‌داران فشار وارد می‌کند، زیرا آنها هزینه‌های جانبی دیگری مانند مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، درصد منابع طبیعی و... را نیز دارند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که به معدن‌داران آسیب می‌رساند عدم تناسب بین دریافت‌های دولتی هنگام رکود و رونق بخش معدن است، برای مثال در زمان رونق بخش معدن هزینه‌های دولتی افزایش می‌یابد، اما هنگام رکود شاهد کاهش هزینه‌ها نیستیم.

وی خواستار بازنگری قوانین و آیین‌نامه‌های معدنی شد و تصریح کرد: در این بین معادن کوچک و متوسط که از قیمت مواد معدنی تاثیر بیشتری می‌پذیرند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

رئیس خانه معدن تنها راه‌حل مشکلات معدن‌داران را معافیت مالیاتی دانست و ادامه داد: از دولت تقاضا داریم معافیت مالیاتی را برای معادن لحاظ کند.

رئیس خانه معدن کرمانشاه با اشاره به توان بالای بخش معدن در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، خاطرنشان کرد: رونق این بخش می‌تواند به اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی هم کمک کند.