دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: سال گذشته تهران ۱۶ روز هوای پاک داشت درحالی‌که اصفهان حتی یک روز هم هوای پاک نداشت. حمید ظهرابی با اعلام این مطلب و با اشاره به اینکه بدون شک صنعت در آلوده کردن هوای اصفهان نقش بسیار قابل‌توجهی داشته است، افزود: آلودگی هوا، کمبود آب، بیابان‌زایی و آلودگی منابع آبی و خاکی از چالش‌های جدی اصفهان محسوب می‌شوند.

وی به توسعه ناپایدار و بدون توجه به ظرفیت و توان حوضه آبخیز زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: با وجود تصمیم‌های کلان مدیریتی برای زاینده‌رود، این رودخانه اکنون خشک شده، هوای اصفهان در شرایط ناسالم و نگران‌کننده‌ای قرار گرفته و میزان ذرات معلق گرد و غبار در شهر اصفهان به معضل جدی تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: براساس آخرین اعداد و ارقام ثبت شده در دستگاه‌های سنجش میزان گرد و غبار، قطر گرد و غبار به ۵/ ۲ میکرون رسیده که این اندازه جزو معیارهای خطرناک آلایندگی محسوب می‌شود.

ظهرابی به توسعه ناهمگون اصفهان در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و شهرنشینی اشاره و خاطرنشان کرد: اصفهان نیازمند یک اتفاق جدی و یک تصمیم هدفمند برای برطرف کردن معضلات زیست‌محیطی خود است. کیفیت آب شرب اصفهان به‌طور تدریجی پایین آمده و کاهش سفره‌های زیرزمینی استان اصفهان منجر به شور شدن آب، پیشروی بیابان، تخریب سفره‌ها، آلودگی منابع آب و نیتراته شدن آنها شده است.

وی در ادامه به تصمیم کارگروه مربوط به مقابله با گرد و غبار اشاره کرد و گفت: براساس تصمیم‌های صورت گرفته قرار است از این پس، پساب‌ها بعد از تصفیه و استانداردسازی به‌منظور جبران کمبود آب حوضه زاینده‌رود به منابع آبی تزریق شوند، براین اساس پساب تصفیه‌خانه شمال برای بیابان‌زدایی و احیای تالاب گاوخونی مورد بهره‌برداری و استفاده قرار می‌گیرد.

وی با ناکارآمد دانستن مجازات آلوده‌کنندگان محیط‌زیست، گفت: برخوردهای قانونی و مجازات‌های در نظر گرفته شده به این منظور تاکنون توان بازدارندگی کافی را نداشته‌اند و باید هرچه سریع‌تر در این زمینه تجدیدنظر شود.

ظهرابی با زیرسوال بردن احداث صنایع و شهرک‌های صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان، افزود: امروز ۷۰ درصد صنایع اصفهان و ۱۱ شهرک صنعتی در این شعاع مستقر هستند با این حال برای نخستین‌بار در کشور اداره حفاظت محیط زیست استان با تشکیل یک گروه کارشناسی براساس کارکردهای آمایش سرزمینی تصمیم به تفکیک صنایع آلاینده از خاک و استقرار آنها در شهرک‌های صنعتی نزدیک به شهر اصفهان گرفته است.

وی با بیان اینکه انتقال آب زاینده‌رود به استان‌های یزد و کرمان بدون نظر سازمان محیط زیست کشور صورت گرفته است، گفت: انتقال آب بین حوضه‌ای تنها زمانی قابل توجیه خواهد بود که به مصرف شرب شهروندان برسد، اما در ۱۳ سال گذشته مسوولان مربوطه هیچ تقاضایی برای انجام اقدامات کارشناسی در زمینه انتقال آب اصفهان به سایر استان‌های همجوار انجام نداده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه دغدغه‌های زیست‌محیطی از اولویت‌های استاندار اصفهان بوده و هست، گفت: با این حال شورا و شهرداری در سطح قابل انتظار ظاهر نشده‌اند و نبود یک کمیسیون مستقل برای محیط زیست نشان‌دهنده عدم توجه دقیق اعضای شورای شهر به این مقوله است.

ظهرابی افزود: عملکرد شهرداری در اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا باید به‌طور منظم و دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرد.