تنظیم موتور اشتغال در پایتخت

دنیای اقتصاد، شرق استان تهران، معصومه شاکری: نشست بررسی مشکلات صاحبان صنایع به‌منظور اتخاذ تدابیر و تصمیم‌های لازم در این خصوص با مسوولان مربوطه در شهرستان پاکدشت برگزار شد. مهندس علیرضا قاسمی فرزاد، فرماندار پاکدشت در این جلسه گفت: رفع مشکلات و موانع تولید از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است و در این راه گام‌های بسیار مثبتی برداشته شده است.

وی عمده‌ترین مشکلات تولیدکنندگان و صاحبان صنایع را علاوه‌بر تامین اجتماعی، موضوعات مرتبط با مالیات ارزش افزوده عنوان کرد. وی مسائل مربوط به فروش و واگذاری انشعاب‌های آب، برق، گاز و تلفن را نیز از دیگر مشکلات برشمرد و جلوگیری از قطعی بدون اطلاع انشعاب‌ها که خسارت‌هایی به ماشین‌آلات تولیدکنندگان وارد می‌کند، ضروری دانست.

مهندس محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران نیز در حاشیه این نشست گفت: با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به امر تولید و صنعت دارند ما هم به‌عنوان متولیان و مسوولان اجرایی موظف هستیم برای تحقق اهداف تلاش مضاعفی انجام دهیم تا بتوانیم در زمینه تولید و صنعت موفق‌تر عمل کنیم. رئیس هیات امنای شهرک صنعتی عباس‌آباد نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلات صاحبان صنایع باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: برگزاری جلسات بررسی مسائل و مشکلات صاحبان صنایع می‌تواند برای واحدهای تولیدی مثمرثمر واقع شود.

سیدسجاد هاشمی اضافه کرد: با وجود تحریم‌ها دولت تدبیر و امید نگرش خود را به سمت تولید و حمایت از آن برده است اما متاسفانه بیشترین مشکلات صاحبان صنایع متوجه دولت است و ما می‌خواهیم همه در مدار قانون حرکت کنیم تا مشکلات یکی پس از دیگری حل و رفع شود.

وی با اشاره به سهم ۲۳ درصدی که بیمه تامین اجتماعی از کارفرمایان اخذ می‌کند، گفت: درصدی که بابت بیمه نیروهای شاغل در واحدهای تولیدی از کارفرمایان می‌گیرند بسیار بالا است و برای کارفرمایان با وجود مشکلاتی که در بخش تولید و صنعت دارند سرسام آور است به طوری‌که برخی از عهده پرداخت سهم بیمه نیروهای خود برنمی‌آیند.

مدیرعامل موسسه عمران شهرک صنعتی خوارزمی نیز در حاشیه این جلسه گفت: بررسی مشکلات صاحبان صنایع باید بیش از هر چیزی مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا به سمت و سوی رفع موانع و مشکلات آنها گام برداریم.

مهندس داوود نفر عنوان کرد: مالیات ارزش افزوده نباید از تولیدکننده گرفته شود، ولی اگر قرار است گرفته شود طبق تبصره ۲ماده ۱۱۷ قانون ۵ توسعه و ماده ۳۷ قانون الحاق در سال ۹۴ باید ۶ درصد مالیات و۳ درصد عوارض سهم شهرداران و دهیاران به شهرک‌های صنعتی مطالبه شود که این سهم متاسفانه تاکنون به شهرک‌های صنعتی تعلق نگرفته است.

وی در ادامه گفت: علاوه‌بر این مشکلات، در رابطه با زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم به‌طوری‌که تامین آب که یک مساله حیاتی است برای تولیدکنندگان بسیار مشکل‌آفرین است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران نیز در ادامه این جلسه پس از شنیدن مشکلات تولیدکنندگان گفت: حل مشکلات تولیدکنندگان از اولویت‌های کاری دولت تدبیر و امید است و ما مسوولان باید نسبت به حل این مشکلات توجه ویژه‌ای نشان دهیم و درصدد رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان باشیم، چرا که صاحبان صنایع در زمینه ایجاد اشتغال و چرخه اقتصادی بسیار مثمر ثمر هستند.

نعمت‌الله ترکی بوروکراسی را یکی از مشکلات عنوان و تصریح کرد: همین امر کشور را فلج کرده است. به همین دلیل نمی‌توان گفت که تحریم‌ها تاثیرات شگرف و صددرصدی بر کشور گذاشته است، چرا که اگر این‌طور بود پس نباید شاهد این همه پیشرفت در زمینه‌های علمی، پزشکی، نانو و... باشیم. ترکی در ادامه از تشکیل ستاد تسهیل رفع مشکلات و موانع تولیدکنندگان در استان تهران خبر داد و بر تشکیل اولین ستاد شهرستانی در پاکدشت با توجه به موقعیت صنعتی آن تاکید کرد.