تابستان بحرانی برای دریاچه ارومیه

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: بحران خشکسالی دریاچه ارومیه هر روز شدیدتر می‌شود و ادامه این روند تداوم حیات میلیون‌ها نفر در اطراف این دریاچه را با تهدید مواجه می‌کند. آمار و ارقام خود گویای وضعیت وخیم کم‌آبی در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی است، وضعیتی که فهم آن با توجه به تغییرات اقلیم مناطق و از بین رفتن بیش از ۹۵ درصد مساحت دریاچه ارومیه برای مردم عادی نیز امکانپذیر است.

برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، هدررفت آب در بخش‌های مختلف، مصرف بی‌رویه آب در بخش‌های مختلف به‌خصوص کشاورزی و عدم مدیریت منابع آبی به همراه کاهش نزولات آسمانی این بحران را به مرز هشدار رساند و اگر برنامه‌ریزی جدی صورت نگیرد، در سال‌های آتی باید شاهد مرگ و نابودی بخش‌های مختلف باشیم. هرچند منابع آبی محدود است اما عدم برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی اصولی هنوز بسیاری از مسوولان و مردم را به این باور که اگر کشور به‌صورت جدی و مستمر در مورد آب تصمیم‌گیری نکند، بعد از ۱۵ سال کشور از بی‌آبی از بین می‌رود، نرسانده است.

یکی از شواهد این ادعا دریاچه ارومیه است که امروز بیش از ۹۵ درصد از مساحت این پهنه آبی از بین رفته و هزینه هزاران میلیارد تومان اعتبار و برنامه‌ریزی و همایش‌های متعدد هنوز منجر به احیای آن نشده است؛ چراکه منابع آبی کشور محدود است.

تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به پرسش تبعات خشکی دریاچه ارومیه گفت: اگردریاچه ارومیه احیا نشود باید پنج میلیون نفراز جمعیت کشور جابه‌جا شود که جابه‌جایی آن درصورت امکان ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه دربرخواهد داشت.

کلانتری با تاکید بر اینکه تبعات بهداشتی و اجتماعی که خشکی دریاچه در پی خواهد داشت، بالاتر از هر جنگی است که به کشور تحمیل شده است، اظهار کرد: در حال حاضر تغییرات اقلیمی و تبعات زیست‌محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بیش از سایر نقاط کشور احساس می‌شود، پس باید مردم و مسوولان این استان‌ها بیش از پیش در احیای بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران تلاش کنند، چراکه اگر دریاچه ارومیه خشک شود زندگی در آذربایجان از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه طبیعت آذربایجان با بقای این دریاچه عجین شده است، افزود: دولت و در راس آن رئیس جمهوری کشورمان تمام توان خود را برای بقای دریاچه ارومیه به‌کار بسته است اما باید رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی با اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر خود مردم را بیش از پیش آگاه کنند تا با آگاهی بیشتری دولت را در این راه سخت همراهی کنند.

کلانتری با بیان اینکه در سال‌های گذشته نسبت به حقابه دریاچه ارومیه کم‌توجهی شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته هیچ‌گونه دفاعی از حقوق این دریاچه نکرده است و امیدواریم اندک فرصت باقی‌مانده برای احیای دریاچه ارومیه بدون هیچ غفلتی همراه باشد.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: پنج سال آینده زمان بسیار حیاتی برای احیای دریاچه ارومیه است و باید برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت دقیق انجام شود و عملیات احیا هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد، چراکه تنها یک غفلت کافی است تا دریاچه به کل از بین برود.

وی بزرگ‌ترین منبع تامین آب دریاچه ارومیه را تغییر شیوه‌های آبیاری کشاورزی دانست و گفت: موضوع کشاورزی یعنی پای کار آمدن مردم و برای اینکه مردم متضرر نشوند دولت تسهیلات ویژه‌ای برای تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری داده است که می‌تواند در بهبود شاخص‌های تولید موثر واقع شود.