دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان زاده: امسال نیز رکود دنباله‌دار بر بازار مسکن زنجان سایه انداخته است. انبوه سازان حاضر نیستند قیمت واحدهای ساخته شده و حتی پیش‌فروش را پایین بیاورند؛ چرا که ساخت و ساز آنها در زمان اوج قیمت مصالح ساختمانی بوده و فروش با قیمت پایین موجب متضرر شدن آنها خواهد بود. هر چند آرامش در بازار مسکن همچنان حکمفرما است اما فرار سرمایه‌ها از این بخش موجب شده تا بازار خرید و فروش همچنان سرد و بی روح روزگار سپری کند. رشد جمعیت و مهاجرت روستاییان به شهرها دست به دست هم داده‌اند تا امروزه در برخی نقاط شهر زنجان شاهد تراکم در ساخت و سازها باشیم. از گذشته تا حال پیش‌بینی قیمت مسکن و اطلاع از آینده این بازار، مورد توجه عموم مردم بوده و از آنجا که متقاضیان چشمگیر بازار مسکن، اجاره‌نشین هستند، آینده پرالتهاب این بازار را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

این در حالی است که وضعیت کمی تا قسمتی ابری اوضاع اقتصادی کشور در سال‌های گذشته و تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار مصالح ساختمانی متقاضیان را نسبت به آینده در شک و تردید قرار داده است. در این بین قیمت مصالح ساختمانی، افزایش دستمزد افراد شاغل در این حوزه و دیگر عامل‌های موثر بر ساخت بر نرخ تمام شده مسکن تاثیرگذار است. در این رابطه رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان نیم نگاهی به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای۱+۵ می‌اندازد و به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها را در رونق بازار مسکن موثر می‌داند. رحمت‌الله قربانی در این رابطه می‌گوید: در صورتی که تفاهم حاصل شده با این کشورها رنگ و بوی توافق بگیرد بی‌شک شاهد رونق ساخت‌وساز در بازار مسکن زنجان خواهیم بود. وی با تاکید بر اینکه تاکنون بازار مسکن همچون سال گذشته راکد باقی مانده، می‌افزاید: هر چند آرامش طولانی مدت در بازار حاکم است اما این امر نمی‌تواند در داغ شدن ساخت و ساز مسکن موثر واقع شود. قربانی بازگشت خرید و فروش در این بازار را در سال‌های گذشته یادآور می‌شود و ادامه می‌دهد: نبود پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار و افت فروش واحدهای مسکونی نسبت به گذشته موجب شده تا سازندگان نیز آهسته برای رونق بخشیدن به این بازار قدم بردارند. بخش زیادی از انبوه‌سازان نیز به‌دلیل فروش نرفتن واحدهای قبلی، سرمایه‌ای برای حضور در بازار مسکن ندارند و منتظرند واحدهای قبلی به فروش برسد.

نرخ زمین

بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد بیشترین عامل افزایش قیمت در سال‌های گذشته نرخ زمین است؛ درحالی‌که دیگر عوامل همچون مصالح ساختمانی درصد اندکی از هزینه ساخت را شامل می‌شود. افزایش قیمت زمین در مناطقی همچون شهرک گلشهر کاظمیه، الهیه، شهرک غرب و شهرآرا به تناسب اوضاع نامناسب اقتصادی برخی خانوارها دست در دست هم داده‌اند تا سد راه خانه‌دار شدن افراد باشند. وی با تاکید بر اینکه بیشترین تاثیر در افزایش قیمت مربوط به زمین است، عنوان می‌کند: بی شک عواملی که بستگی به اوضاع اقتصادی و سیاست‌های دولت در بخش اقتصاد و سیاست دارد بر نرخ نهایی این بخش تاثیرگذار است؛ البته در این راه نوسان قیمت نفت، دلار و طلا و سیاست‌های بانک مرکزی در اعطای تسهیلات می‌تواند بر قیمت زمین به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تاثیرگذار باشد. قربانی درباره تاثیر فروش زمین‌های فیشی طی سال‌های گذشته بیان می‌کند: شرایط به گونه‌ای است که فروش زمین‌های خارج و داخل محدوده شهری در قالب فیش نیز بر این بازار تاثیر داشته و اکنون سوت و کور و مسکوت باقی مانده است. وی پیش‌بینی می‌کند با شرایط حاکم در بازار قیمت اجاره‌بهای منازل تغییر محسوسی نداشته باشد؛ اما همچنان اجاره مغازه‌ها روند صعودی به خود بگیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در این رابطه بیان می‌کند: اجاره بها مغازه‌های بَر خیابان سعدی همچنان بالا است و در برخی پاساژهای این منطقه شاهد خالی بودن برخی مغازه‌ها به‌دلیل بالا بودن نرخ اجاره‌بها هستیم.

قربانی امیدوار است با توافق حاصل شده بازار مسکن از رکود خارج شود و شاهد بالا رفتن ارزش پول ملی، رونق ساخت‌وساز و در نتیجه آن کاهش قیمت‌ها باشیم.

به گفته وی حاکم شدن ثبات در بازار مسکن دغدغه سازندگان این حوزه و خریداران است تا با آسودگی خاطر سرمایه‌های خود را بار دیگر به این حوزه تزریق کنند. هرچند انتظار می‌رود، به‌زودی تحرکی در بازار این حوزه روی دهد و حجم معاملات مسکن بالا رود؛ اما باید اذعان کرد که قیمت مسکن در سال ۹۴ به آن صورت تغییری نخواهد کرد.

قیمت‌های مسکن

هم‌اکنون آپارتمان فروشی در منطقه پونک به‌دلیل حجم بالای ساخت و ساز نسبت به سایر مناطق شهر زنجان پایین گزارش شده است؛ برای نمونه واحد۶۵ متری در این منطقه۴۵میلیون تومان نقد و۲۰ میلیون تومان وام قیمت دارد. در مجتمع رضوان این شهرک نیز واحد۷۶ متری با ۸۰ میلیون تومان نقد و۲۰ میلیون تومان وام به فروش می‌رسد. در شهرک امیرکبیر نیز واحد۹۷متری۱۶۰ میلیون تومان قیمت خورده است و در شهرک بهارستان واحد۸۷ متری با داشتن تمامی امکانات آسانسور، پارکینگ، انبار و پکیج۱۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در گلشهر کاظمیه یکی از شهرک‌های قدیمی زنجان نیز تغییر قیمت‌ها نسبت به گذشته محسوس نیست؛ به طوری که واحد۸۳ متری با تمامی امکانات۷۲ میلیون تومان نقد و۲۰ میلیون تومان وام قیمت‌گذاری شده آپارتمان‌های نام آشنای کیهان در اتوبان۲۲ بهمن نیز با ۷۹ متر۱۰۰‌میلیون تومان نقد و ۸ میلیون تومان وام قیمت‌گذاری شده است.

در خواجه نصیر نیز به‌عنوان یکی از خیابان‌های منتهی به مرکز شهر قیمت واحد آپارتمانی۹۶متری با امکانات جانبی۱۶۰ میلیون تومان نقد و۳۰میلیون تومان وام گزارش شده است.