تبریز آماده همکاری با شمال اروپا

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تبریز دروازه ایران به اروپا است و آذربایجان شرقی می‌تواند بخش عمده‌ای از مناسبات تجاری ایران با کشورهای شمالی اروپا را عهده‌دار شود. اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفرای حوزه اسکاندیناوی (کشورهای شمال اروپا)، با اشاره به مزیت‌های استان آذربایجان شرقی در زمینه‌های مختلف اظهار کرد: آذربایجان شرقی استانی تاریخی و با گذشته ارزشمند است که به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از مزیت‌های خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به نقش تبریز و بازار تاریخی آن در جاده ابریشم خاطرنشان کرد: تبریز از گذشته‌های دور یک شهر تجاری بود، اما در دو سده اخیر به‌ویژه از ۵۰ سال گذشته به سمت صنعتی شدن نیز پیش رفته است.

جبارزاده افزود: آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلفی همچون صنایع سنگین، قطعه‌سازی، صنایع غذایی، دارویی و صنایع ساختمانی از استان‌های پیشرو کشور است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز با وجود ظرفیت‌های بسیار هنوز پیشرفت مطلوب حاصل نشده و علاقه‌مندیم برای توسعه و مدرن‌سازی این بخش از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در نظر داریم یک خودرو روز دنیا را در استان تولید کنیم، گفت: علاقه‌مندیم در این زمینه با شرکت‌های خودروسازی سوئد همکاری داشته باشیم.

جبارزاده با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی یک استان نفتی نیست، اما فعالیت‌های خوبی در حوزه نفت دارد، افزود: دانشگاه صنعتی سهند مسوولیت پروژه افزایش برداشت از میدان‌های نفتی را عهده‌دار شده است که با توجه به توانمندی شرکت‌های نفتی نروژ، می‌توانیم در این زمینه همکاری مشترک داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۳۴۰۰ عضو هیات علمی و ۲۴۰ هزار دانشجو در این استان، نسبت به همکاری‌های علمی و دانشگاهی با کشورهای حوزه نوردیک ابراز علاقه‌مندی کرد. وی همچنین بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی را توانمند و حرفه‌ای دانست و خواستار برقراری روابط بین اتاق بازرگانی تبریز و اتاق‌های بازرگانی کشورهای این حوزه شد.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم آذربایجان شرقی در طول تاریخ به‌کار و تلاش مشهور بوده‌اند، افزود: معتقدیم که سیاست‌های اجرایی در دولت تعیین می‌شود و وظیفه ما کار و تلاش برای تحقق این سیاست‌ها است.جبارزاده با اشاره به اینکه روابط خوبی بین ایران و کشورهای حوزه اسکاندیناوی برقرار است، افزود: امیدواریم این روابط روزبه‌روز توسعه یابد و بنده از طرف مردم آذربایجان شرقی اعلام می‌کنم که آماده همکاری با این کشورها هستیم.

وی با بیان اینکه تبریز دروازه ایران به اروپا است، گفت: استان آذربایجان شرقی می‌تواند سهم عمده‌ای از روابط ایران با کشورهای شمال اروپا را عهده‌دار شود و در این راستا آماده مذاکرات تخصصی و کارشناسی هستیم.

جبارزاده با تاکید بر اینکه نباید منتظر رفع تحریم‌ها باشیم، افزود: مطمئنا با رفع تحریم‌ها بسیاری از کشورها برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌آیند، اما اولویت ما با کسانی است که از گذشته با آنها رابطه داشته‌ایم. سفرای فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، علاقه‌مندی خود را نسبت به آشنایی با ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی اعلام و تصریح کردند که فعالان اقتصادی کشورهای خود را برای سفر به این استان تشویق خواهند کرد.

هری کمراینن، سفیر فنلاند در ایران حضور سفرای چهار کشور شمال اروپا در تبریز را یک سفر تاریخی دانست و گفت: با توجه به مشابهت ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی با این کشورها، این استان را برای سفر انتخاب کردیم.

وی همچنین با اشاره به همکاری نزدیک کشورهای حوزه اسکاندیناوی، از برپایی جشنواره فرهنگی این کشورها در تهران خبر داد و از استاندار آذربایجان شرقی برای بازدید از این جشنواره دعوت کرد. پیتر تیلر، سفیر سوئد در تهران نیز ایران را یکی از سنتی‌ترین شرکای تجاری کشورش عنوان کرد و گفت: مبادلات تجاری ایران و سوئد در دو سال اخیر افزایش داشته است.

وی نقش ایرانیان مقیم سوئد را در این رابطه موثر دانست و خواستار توسعه روابط با استان آذربایجان شرقی به‌ویژه در بحث خودروسازی شد. نورهیم اود لیزه، سفیر نروژ در تهران با اشاره به اینکه حضور نروژی‌ها در تبریز سابقه‌ای تاریخی دارد، افزود: متاسفانه حجم مبادلات ایران و نروژ پایین است و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری برای افزایش حجم معاملات ایران و نروژ، آمادگی شرکت‌های نفتی نروژ برای همکاری در زمینه افزایش برداشت نفت در ایران را اعلام کرد.

آندرس کریستین هوگارد، سفیر دانمارک در تهران هم با تاکید بر افزایش حجم مناسبات تجاری کشورش با ایران گفت: علاقه‌مندیم در حوزه انرژی به‌ویژه انرژی‌های نو و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین بحث‌های زیست‌محیطی با ایران همکاری داشته باشیم.