دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه از صادرات نخستین محموله‌های قیر در سال‌جاری به مقصد امارات متحده عربی خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اسماعیل مکی زاده با اعلام این خبر افزود: اولین سری از صادرات این محموله با وزن ۳۱۰۰ تن و در قالب ۱۶ هزار و ۳۳۸بشکه قیر خشک، توسط ۲۵ فروند شناور فلزی و موتور لنج بارگیری و به امارات متحده عربی صادر شد.

وی با اشاره به موقعیت مناسب ایران در منطقه خلیج‌فارس گفت: کشورهایی مانند چین، تایلند، ویتنام و در سوی دیگر هند و امارات عمده خریداران قیر از ایران هستند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه گفت: در خاورمیانه، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده قیر است، این در حالی است که بحرین طی چند سال اخیر پا به میدان رقابت با ایران گذاشته و قصد دارد بازار این محصول را تصاحب کند.

وی در ادامه بیان کرد: اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه برای حمایت از توسعه صادرات، با به‌کارگیری امکانات و تجهیزات مورد نیاز و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام توان و تمهیدات لازم را به‌منظور پهلودهی شناورهای صادراتی مخصوصا شناورهای متقاضی قیر صادراتی به‌کار خواهد گرفت تا در حداقل زمان و هزینه ممکن، اقدام به‌ پهلوگیری کرده و محموله‌ها به بازارهای هدف صادر شوند.

به گفته مکی زاده، علت انتخاب بندر لنگه برای ترانزیت این محموله نفتی فاصله نزدیک آن به بنادر امارات و ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به تجار و صاحبان کالا در زمینه فعالیت‌های بندری است.

بندر لنگه به‌عنوان اصلی‌ترین بندر منطقه‌ غرب هرمزگان علاوه‌بر ترانزیت کالا، فعالیت‌های صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز پشتیبانی می‌کند و موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندرلنگه از یکسو، آن را به بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه خلیج‌فارس(سیری، لاوان، کیش، هندورابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تبدیل کرده و از سوی دیگر، داشتن حداقل فاصله دریایی با شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی از جمله «دبی - شارجه»، این بندر را از بعد کاهش هزینه حمل و کاهش استهلاک شناورها از دیگر بنادر مشابه متمایز کرده است.