دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان، از اختصاص ۶۱۰میلیارد ریال از محل تملک دارایی‌ها، دو درصد نفت، الزامات قانونی، منابع استانی، تبصره‌ها و دیگر ردیف‌های قانونی بودجه برای اجرای طرح‌های هادی روستایی در خوزستان طی امسال خبر داد و گفت: از این میزان ۴۴۰میلیارد ریال تاکنون تخصیص یافته که ۴۰درصد آن از خزانه دریافت شده است. محمد خانی‌نوذری افزود: این اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در نظر گرفته شده است و اعتبار تهیه طرح نیز از منابع ملی و منابع داخلی بنیاد تامین و هزینه می‌شود.

وی اظهار کرد: تمام روستاهای با جمعیت بالای ۲۰خانوار استان تا پایان سال ۱۳۹۴ از طرح هادی روستایی برخوردار می‌شوند. محمد خانی‌نوذری افزود: از مجموع ۲۲۷۲روستای بالای ۲۰خانوار، تا پایان سال ۱۳۹۳ برای ۱۷۲۹روستا طرح هادی تهیه شده و تا پایان سال جاری جشن برخورداری تمام روستاهای بالای ۲۰خانوار خوزستان از طرح هادی برگزار خواهد شد. وی همچنین از شروع اجرای طرح ملی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در خوزستان از سال ۱۳۸۴و بهسازی و مقاوم‌سازی ۷۵هزار واحد تا زمان حاضر خبر داد و افزود: با احتساب واحدهای بازسازی شده از سال ۱۳۵۸ به غیر از دوران بازسازی بعد از جنگ به بیش از ۹۵هزار واحد می‌رسد.

خانی‌نوذری اضافه کرد: اعتبار این کار از محل حساب ۱۰۰امام، خیران مسکن‌ساز، بنیاد مسکن و اعطای وام تامین شده است. وی گفت: از این تعداد تاکنون ۶۶هزار واحد مسکونی تکمیل و واگذار شده و مابقی هم در دست اجرا و ساخت قرار دارند و تا ۶ماه آینده تکمیل خواهند شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان افزود: سهم امسال استان در بخش مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی ۱۰هزار و ۶۰۰ واحد است که قراردادهای آن منعقد شده و متقاضیان برای دریافت وام به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند.

وی میزان وام امسال را ۱۵۰میلیون ریال با کارمزد چهاردرصد اعلام کرد و افزود: تضمین این وام‌ها به‌صورت سفته‌های زنجیره‌ای یا رهن واحد در بانک خواهد بود.

خانی نوذری همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بهزیستی برای ساخت مسکن برای خانوارهای روستایی که دستکم دو فرد معلول در منزل دارند، خبر داد و افزود: برای این خانوارها در صورت تایید از سوی نهادهای حمایتی زیرپوشش تا ۳۰۰میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰میلیون ریال وام با کارمزد پنج درصد هم اعطا خواهد شد.

وی گفت: در این بخش سهم امسال خوزستان ساخت یک‌هزار واحد است که از کمک خیران مسکن‌ساز در این چارچوب استفاده می‌شود. خانی‌نوذری در این زمینه به واگذاری ۴۲ واحد در دزفول و ۱۳ واحد دیگر در شوشتر تا پایان سال گذشته اشاره کرد و گفت: همچنین ۴۸ واحد در اهواز، ۱۸ واحد در بهبهان و ۳۰واحد مسکونی دیگر در شوش با کمک انجمن خیران مسکن‌ساز در دست اجرا و ۱۴۴ واحد دیگر در اهواز، ۸۰ واحد در شهرستان کارون، ۶۲ واحد در بهبهان و ۱۲ واحد هم در آبادان در دست اقدام قرار دارد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در عین حال از تشکیل نشست مشترکی با مدیران منطقه آزاد اروند به‌منظور اجرای طرح هادی خبر داد و گفت: در این چارچوب که در ۱۴ روستای آبادان و خرمشهر شروع شده تا دو سال آینده ۱۰۱روستای با جمعیت بالای ۲۰خانوار این دو شهرستان از این مزیت برخوردار خواهند شد.