دنیای اقتصاد، اصفهان، افشین شیخ حسنی: مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: هدف اصلی ذوب‌آهن رسیدن به تولید ۵ میلیون تن است که حداقل تولید اقتصادی برای یک واحد فولادی محسوب می‌شود و ذوب‌آهن بالاترین میزان رشد تولید واحد‌های فولادی کشور را داشته است. اردشیر سعدمحمدی افزود: توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی را طلیعه‌ای برای حرکت جدید اقتصادی کشور می‌دانیم و امید است بتوانیم با این شرایط جدید، در ذوب‌آهن فضایی تازه برای دستیابی به اهداف متعالی شرکت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های ذوب‌آهن در سال ۹۳ دستیابی به تولید ۲میلیون و۷۰۰هزار تن فولاد خام بوده است، افزود: افزایش تولید حدود ۲۰ درصدی در ذوب‌آهن نسبت به سال ۹۲ افتخار بزرگی است که توسط تمام تلاشگران شرکت حاصل شد و برترین میزان رشد تولید در بین واحدهای فولادی کشور محسوب می‌شود. سعد محمدی میزان فروش و صادرات شرکت در سال ۹۳ را ۵۶ درصد بیشتر از سال ۹۲ اعلام کرد و گفت: سال گذشته، رکود در ساخت‌وساز مسکن، سیاست درست دولت در اختصاص ندادن بودجه به طرح‌های عمرانی زیر ۸۰ درصد، پایان پروژه مسکن مهر و تمایل کشورهایی همچون روسیه، اوکراین و چین به صادرات محصولات فولادی موجب رکود در فروش محصولات این شرکت شد.

وی در تشریح شرایط بحرانی بازار محصولات فولادی و مشکلات حوزه فروش گفت: هم‌اکنون علاوه‌بر ذوب‌آهن ۴۸کارخانه تولید میلگرد، ‌۹ کارخانه تولید تیرآهن و ۷ کارخانه تولید سایر محصولات همچون نبشی، ناودانی و... در کشور وجود دارند، بنابراین مانند گذشته ذوب‌آهن نمی‌تواند کنترل بازار را در اختیار داشته باشد، هرچند کیفیت محصولات این شرکت‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه با ذوب‌آهن نیست، اما بسیاری از خریداران به این مساله مهم توجه ندارند. ضمن اینکه کشورهایی همچون چین نیز محصولات خود را با قیمت‌های ارزان ارائه می‌کنند.

وی افزود: امروز فروش تیرآهن به سختی صورت می‌گیرد، اما برای ریل تقاضا وجود دارد و سود حاصل از فروش ریل نیز با سایر محصولات فولادی قابل مقایسه نیست. پروژه دیگر که اهمیت آن کمتر از تولید ریل نیست اما کمتر مورد توجه قرار گرفته، پروژه تولید تیرآهن بال پهن است که توسط کارشناسان داخلی صورت می‌گیرد و یک میلیون تن تقاضا در بازار برای این کالا وجود دارد. وی تصریح کرد: تولید ریل و تیرآهن بال پهن، موجب تحول در سودآوری شرکت می‌شود. در واقع هیچ کارخانه دیگری قادر به تولید این محصولات نیست، چرا که شمش و نورد آن تنها در ذوب‌آهن موجود است. وی تاکید کرد: با توجه به توافق هسته‌ای، شاهد رشد سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی و گردش مالی بیشتری در کشور خواهیم بود که می‌تواند به رکود در بازار محصولات فولادی پایان دهد. مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: امروز ذوب‌آهن به راحتی قادر به تولید روزانه ۱۰ هزار تن فولاد خام است بنابراین می‌توانیم به تولید سالانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن دست یابیم، اما با توجه به قیمت‌ها و شرایط بازار نمی‌توانیم بدون برنامه‌ریزی افزایش تولید دهیم که موجب زیان شود. وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به تولید سالانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، برنامه‌ای برای تصویب به هیات مدیره ارائه می‌شود که جهش مطلوبی است، بیان کرد: علاوه‌بر این، هدف اصلی ما رسیدن به تولید ۵ میلیون تن است که حداقل تولید اقتصادی برای یک واحد فولادی محسوب می‌شود.