برنامه کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: رویکرد دولت تدبیر و امید توجه به خسارات وارد به محیط‌زیست در سیاست‌گذاری‌های ملی و استانی است. معصومه ابتکار در نخستین جلسه شورای اداری استان کرمانشاه در سال ۹۴ با اشاره به اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی‌های هوا در هشت شهر بزرگ کشور گفت: این برنامه‌ها جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر از شهروندان را پوشش می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه این برنامه‌ها بلندمدت هستند و ۱۶ دستگاه در آن نقش دارند، در پایان سال ۹۳ شاهد دستاوردهای آنها بودیم.

وی برنامه‌های آمایش سرزمین در شهرستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر قطعه‌ای از سرزمین ظرفیت زیستی دارد که باید به‌درستی ارزش‌گذاری شود. معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ردپای اقتصاد سبز را در دولت تدبیر و امید می‌بینیم و دیگر وقت آن گذشته که خسارت‌های ناشی از تخریب محیط‌زیست را نادیده بگیریم.

ابتکار با تاکید بر لزوم محاسبه تمامی خسارات وارد بر محیط‌زیست افزود: تمام دنیا برای تغییر رویکرد به این سمت اراده جدی دارند.

وی ادامه داد: افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها خسارات جدی را به کشاورزی، بهداشت و محیط‌زیست وارد کرده است که باید محاسبه شود. ابتکار با بیان اینکه در حال حاضر بیش از توان کشور از منابع طبیعی برداشت می‌شود خاطرنشان کرد: میزان بهره‌کشی از طبیعت ایران ۵/ ۳ برابر ظرفیت کشور است.

وی تصریح کرد: این روند قابل ادامه نیست و افت آب‌های زیرزمینی، خشک شدن تالاب‌ها و... در آینده مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: ذخایر عظیم طبیعی در استان کرمانشاه وجود دارد که با افزایش بهره‌وری، تغییر الگوهای مصرف آب و کشت کشاورزی، رعایت استانداردهای زیست محیطی برای صنایع و... می‌توان آنها را محافظت کرد.

ابتکار گفت: با توجه به اینکه شهر کرمانشاه به سمت کلان‌شهر شدن حرکت می‌کند، مدیریت شهری باید برنامه‌ زیست محیطی داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: تجربه کرمانشاه در مدیریت پسماند قابلیت الگوبرداری در سطح ملی دارد.

وی با اشاره به مشکل ریزگردها در کشور افزود: یکی از دلایل منطقه‌ای این امر اجرای طرح‌های سدسازی در بالادست است که منطقه را درگیر کرده است. ابتکار بر لزوم اجرای برنامه منطقه‌ای برای گرد و غبار تاکید و بیان کرد: با وجود اینکه برخی از کشورهای همسایه هیچ اقدامی نمی‌کنند اما ایران همچنان بر این موضوع تاکید دارد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: ایجاد صندوق ملی محیط‌زیست ایران بعد از سال‌ها تاخیر یک اقدام مناسب برای کاهش معضل ریزگردها بود.

وی اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ریزگردها و سنجش آلودگی هوا را از جمله موضوعات مهم در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد.

ابراهیم رضایی بابادی، استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری گفت: همدلی بین دولت، ملت، احزاب و گروه‌های مختلف مردم نیاز کنونی کشور است. وی بر اجرایی شدن شعار امسال رهبری توسط مسوولان استان تاکید کرد و گفت: توسعه ممکن نیست مگر اینکه بتوانیم مردم را در این کار با خود همراه و همدل کنیم. استاندار کرمانشاه در ادامه محیط‌زیست را یکی از حوزه‌های اثرگذار دانست و گفت: باید شرایط را به نحوی مدیریت کنیم که بتوانیم زندگی راحتی را برای مردم فراهم کنیم. رضایی بابادی افزود: علاقه‌مندم استان کرمانشاه به عنوان استان دوستدار محیط‌زیست معرفی شود تا از کمک‌های آموزشی برخوردار شود. وی همچنین حل مشکل ریزگردها را مورد تاکید قرار داد و گفت: استان کرمانشاه بعد از خوزستان دومین استانی است که در معرض ریزگردها قرار دارد و مردم از این پدیده رنج می‌برند.

وی به خشکیدگی جنگل‌های بلوط کرمانشاه نیز اشاره کرد و از رئیس سازمان محیط‌زیست خواست برای احیای این جنگل‌ها، مسوولان استان را یاری کند. در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه خدمات دولت را در یک و نیم سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کاهش تورم، برداشته شدن فضای التهاب بربازار و جامعه و ایجاد آرامش و شور و نشاط بر بازار از جمله این اقدامات است. هدایت حاتمی، تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان را عین مقاومت و ایستادگی و اقتدار دانست.

وی یکی از دغدغه‌های دولت تدبیر و امید را توسعه و تقویت منابع انسانی و تحول اداری عنوان کرد و گفت: یک دولت پویا، مقتدر و شفاف با بهره‌گیری از نیروی انسانی چابک و کارشناس در مسائل مختلف می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را رفع و موجب توسعه و رونق اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی شود. وی با انتقاد از عدم صرفه‌جویی و بهره‌برداری بهینه تعدادی از ادارات استان از امکانات و منابع انسانی، خواستار نظم و تصمیم‌گیری صحیح در این اداره‌ها شد.

وی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، چابک‌سازی، برون‌سپاری خدمات، الکترونیکی کردن امور اداری، بهبود اوضاع و بهینه کردن آن، اصلاح و بازنگری چارت سازمانی ادارات و بهره‌برداری درست و کارشناسی از منابع انسانی را از جمله برنامه‌های تیم مدیریتی استان در سال‌جاری عنوان کرد.

حاتمی در پایان افزود: در سال گذشته بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ نفر جذب اداره‌ها و نهادهای استان کرمانشاه شدند.