عرضه اوراق مشارکت قطارشهری مشهد

دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه آرمان: شهردار مشهد از عرضه اوراق مشارکت خط ۳ قطارشهری مشهد از امروز در بانک شهر خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید صولت مرتضوی در آخرین نشست خبری خود که در خصوص دستاوردهای مدیریت شهری مشهد در سفر اخیر به کشور عراق و برنامه‌های طرح استقبال از بهار ۹۴ برگزار شد، بیان کرد: عملیات اجرایی خط سوم قطارشهری مشهد با کمک تولیت آستان قدس در اراضی آستان قدس طبق توافق صورت گرفته در میدان فردوسی آغاز خواهد شد. وی افزود: طول این خط از انتهای بلوار امیریه تا انتهای بلوار صبا، ۵/ ۲۸کیلومتر است که فاز اول آن به طول ۵/ ۱۱ کیلومتر از میدان فردوسی تا بلوار صبا ادامه دارد.

شهردار مشهد تصریح کرد: خط سوم قطارشهری مشهد شامل ۲۴ ایستگاه است که طی برآورد صورت گرفته برای احداث آن ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مرتضوی همچنین در خصوص فاز اول این خط گفت: فاز اول خط سوم قطارشهری مشهد شامل ۱۴ ایستگاه است که برای احداث و تکمیل آن اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان برآورده شده است.

وی بیان کرد: به استناد قانون، دولت باید ۵۰درصد از هزینه احداث خطوط ریلی و قطارشهری را پرداخت کند که به این منظور دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ خود بالغ بر ۱۱۹ میلیارد تومان برای کمک به شهرداری مشهد پیش‌بینی کرده است.

شهردار مشهد اضافه کرد: دیگر منبعی که می‌توان از آن برای تامین اعتبار خطوط قطارشهری استفاده کرد فروش اوراق مشارکت است که به این منظور بعد از موافقت دولت به‌زودی اوراق مشارکت برای خط سوم قطارشهری مشهد منتشر

می‌شود.

مرتضوی در خصوص زمان انتشار و رقم این اوراق مشارکت تصریح کرد: به این منظور ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر خواهد شد که مرحله اول انتشار آن امروز و فردا در کلیه شعب بانک شهر به عنوان بانک عامل است.

وی تصریح کرد: سود این اوراق ۲۲ درصد است که اصل و سود آن توسط بانک مرکزی، دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرداری و بانک عامل تضمین شده است. شهردار مشهد اضافه کرد: همچنین با همکاری شورای اسلامی شهر مشهد مقرر شده علاوه‌بر سود تضمین شده، امتیازاتی را از جمله تخفیف در صدور پروانه ساختمانی و... برای خریداران اوراق مشارکت در نظر بگیریم.

پیشرفت ۷۲ درصدی توسعه خط یک قطارشهری

در ادامه این نشست خبری مرتضوی به پروژه توسعه خط یک قطارشهری مشهد نیز اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی توسعه خط یک قطارشهری مشهد که از میدان غدیر تا فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد است از سال ۸۹ آغاز شد که طول آن ۵/ ۴ کیلومتر و شامل ۲ ایستگاه است.

وی افزود: برای احداث این پروژه ۲۱۳ میلیارد تومان نیاز است که تاکنون ۱۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است. شهردار مشهد در خصوص ریل‌گذاری این پروژه بیان کرد: تاکنون ۵/ ۳ کیلومتر از مسیر رفت پروژه توسعه خط یک قطارشهری مشهد ریل‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت ۷۲درصدی احداث این پروژه، امیدواریم تا ۴ ماه اول سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

مرتضوی همچنین به پروژه خط دوم قطارشهری مشهد نیز اشاره کرد و گفت: برآورد مالی پروژه خط دو قطارشهری مشهد ۹۱۷۶ میلیارد تومان است که پایان قرارداد این پروژه با پیمانکار ۱۵ فروردین ماه سال ۹۶ است.

شهردار مشهد تصریح کرد: طول پروژه ۱۵کیلومتر با ۱۳ ایستگاه است که ۵/ ۱۲ کیلومتر از این متراژ به صورت مکانیزه حفاری شده است.

وی درخصوص پیشرفت فیزیکی خط دو قطارشهری مشهد گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال خط دو قطارشهری مشهد باید به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد که در حال حاضر به این برنامه‌ریزی نزدیک هستیم.

به گفته شهردار مشهد تاکنون ۱۱ هزار و ۹۷۶ متر از خط دو قطارشهری مشهد حفاری شده است.

وی درخصوص اجرای تونل انرژی در میدان سعدی نیز گفت: در حال حاضر تونل انرژی در میدان سعدی در حال اجرا است که ۵ فاز دارد.

بازگشایی بزرگ‌ترین گره‌های ترافیکی

شهردار مشهد در ادامه با بیان اینکه سال آینده سال افتتاح زنجیره‌ای پروژه‌های شهرداری مشهد است، گفت: در بودجه، حدود۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد در سال ۹۴، بالغ بر ۱۴۰۰پروژه اجرا خواهد شد.

وی از بازگشایی یکی از بزرگ‌ترین گره‌های ترافیکی مشهد تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: احداث تقاطع غیرهمسطح شهید گمنام که مشکلات زیادی را برای شهروندان و شهرداری به وجود آورده بود بعد از توافق با شرکت نفت تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرتضوی اضافه کرد: تاکنون برای اجرای این پروژه با احتساب تملک حریم ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

عملکرد دولت در عمل کردن به تعهدات

شهردار مشهد در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عمل کردن دولت به تعهدات خود در زمینه حمل و نقل عمومی مشهد بیان کرد: در حوزه قطارشهری دولت ۱۰۰ درصد به تعهدات خود عمل کرده است. وی تصریح کرد: در بخش یارانه بلیت دولت تنها به ۱۰ درصد تعهدات خود عمل کرده است. مرتضوی اضافه کرد: در بخش کمربند سبز طبق وعده دولت در سفر به شهر مشهد ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که در حال مبادله موافقت‌نامه‌ها هستیم.

ارتفاعات جنوبی مشهد حق همه مردم است

شهردار مشهد همچنین در خصوص ساخت‌و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد بیان کرد: ما با تمام قدرت در مقابل ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد ایستاده‌ایم و دیگر پروانه‌ای برای این مکان صادر نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم ارتفاعات جنوبی تنفس‌گاه مشهد است و حق همه مردم است.

مرتضوی ادامه داد: در بحث جلوگیری از ساخت‌وساز در ارتفاعات جنوبی مشهد شاهد بودید که جلوی احداث هتل هفت ستاره را که برای ۳۶۲ هزار متر آن پروانه صادر شده بود، گرفتیم و یک تنه مقابل آن ایستادیم.

وی گفت: همچنین شاهد بودید که با کمک دادستانی، اراضی تصرف شده در ارتفاعات جنوبی مشهد آزادسازی شد.

شهردار مشهد گفت: ارتفاعات جنوبی مشهد ۹ هزار هکتار مساحت دارد که به جز بخشی از آن مابقی توسط شهرداری تملک شده است.

وی درخصوص ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با فعالان محیط زیست در خصوص ساخت و ساز در ارتفاعات مشهد گفت: با توجه به اینکه در گذشته مقام معظم رهبری در خصوص ساخت و ساز در ارتفاعات تهران ابراز نگرانی کرده بودند از بدو امر نسبت به این معضل در مشهد حساسیت داشتیم.