هشدار جدی نسبت به کمبود آب در حوضه مارون

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری مارون گفت: حوضه این سد و اراضی زیر پوشش آن با کمبود منابع آبی مواجه است. علی مکاری بهبهانی افزود: در سال آبی جاری حوضه‌های آبی کرخه و مارون جزو حوضه‌های بحرانی خوزستان از نظر کمبود منابع آبی بوده و با توجه به کاهش ۴۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در پنج ماه گذشته این حوضه‌ها بیشتر متاثر شده‌اند.

وی ادامه داد: با گذشت ۶۰ روز از زمان وقوع بارش‌ها تاکنون تنها ۳۵ درصد سهم بارش سالانه در خوزستان اتفاق افتاده و در حوضه‌های کرخه و مارون ۷۴ درصد کاهش وجود دارد.

مکاری گفت: سال گذشته ۴۶ درصد مخزن سد مارون خالی بوده و این رقم امسال به ۸۰درصد رسیده که با کاهش حجمی از آب به‌عنوان حجم مرده، حجم قابل استحصال تنها ۱۲ درصد است.

وی ادامه داد: ۷۵ هزار هکتار اراضی در حوضه سد مارون کشت شده که کاهش سطح مخزن این سد اراضی را متاثر از خود کرده و این تاثیرگذاری در کشت‌های بهاره و تابستانه بیشتر محسوس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری مارون با بیان اینکه حجم مخزن سیر نزولی پیدا کرده و این هشدار جدی است، گفت: قرار شده کمیته ستاد بحران استانداری در این دو حوضه فعالیت خود را آغاز کند.

وی افزود: سطح مخزن سد مارون ۵۷ متر و به میزان ۹۳۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. مکاری تصریح کرد: خروجی سد از ۶۰ مترمکعب بر ثانیه هم اینک به ۵۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده و تنها راه برون‌رفت از این وضعیت استفاده از روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه با شرایط موجود، محیط‌زیست منطقه هم دچار تنش شده، اظهار کرد: حجم مخزن سد در شرایط نرمال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که با کاهش به‌وجود آمده هم اینک این رقم به کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.