دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان گفت: مطالعات تکمیلی، مکان‌یابی و مدل مالی احداث بندر خشک در شرق اصفهان تا یک ماه آینده به مرحله نهایی می‌رسد. رسول زرگرپور در جلسه شورای سیاست‌گذاری احداث بندر خشک اصفهان با اشاره به ویژگی‌های بنادر خشک، گفت: بنادر خشک، بنادری متصل به بنادر کنار دریا به واسطه راه‌ها است که با توجه به محدودیت‌های مکانی که برای تخلیه و تراکم بارها در بنادر کنار دریا وجود دارد در فاصله ۵۰۰-۴۰۰ کیلومتری این بنادر ایجاد می‌شوند.

وی اظهار کرد: احداث بندر خشک در اصفهان یکی از طرح‌های اساسی و مهم است که از آغاز دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش مهم داشته باشد.

زرگرپور با اشاره به اینکه اصفهان در کریدور شمال- جنوب و شرق - غرب کشور قرار گرفته است و نزدیک به ۴۰ درصد از بار کشور از این کریدور عبور می‌کند، گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، اصفهان یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای ایجاد بندر خشک در مرکز کشور است.

استاندار اصفهان با اعلام اینکه موافقت اصولی این طرح از وزارت راه و شهرسازی گرفته شده است، اضافه کرد: اعتقاد داشتیم که بخش خصوصی باید مجری این طرح باشد که با کمک اتاق بازرگانی و چند نهاد دیگر شرکتی به نام «بندر خشک کاروان اصفهان» تاسیس شده که این شرکت مطالعات اقتصادی، مکان‌یابی و... این طرح را انجام داد و در این جلسه این مطالعات بررسی شد.

زرگرپور با بیان اینکه مکان‌یابی و مدل مالی این طرح مشخص شده است، تصریح کرد: این موارد باید مراحل نهایی خود را طی یک ماه آینده انجام دهد.

وی افزود: باید آیین‌نامه اجرایی در سطح کشور برای ایجاد بنادر خشک تهیه شود و یکی از نهادهای وزارت راه و شهرسازی نیز مسوولیت این کار را برعهده بگیرد که مدیریت استان تا یک‌ماه آینده این موارد را پیگیری خواهد کرد.

زرگرپور اظهار امیدواری کرد که در جلسه آینده این شورا مدل مالی طرح تصویب شود و مکان‌یابی آن نیز نهایی شود تا بتوان مجوزهای نهایی این طرح دریافت و فعالیت خود را در شرق اصفهان آغاز کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت استان و بخش خصوصی آمادگی کامل برای آغاز این طرح در هر زمان را دارد، افزود: برای شروع فعالیت‌ها نیازمند مجوزهای وزارت راه و شهرسازی هستیم و تا مجوزهای نهایی گرفته نشود کار آغاز نخواهد شد.

استاندار اصفهان به سفر اخیر رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به استان اشاره و اظهار کرد: با قول‌هایی که از سوی وزیر راه و شهرسازی داده شد، امیدواریم که تا یک ماه آینده مجوزها دریافت و کار آغاز شود.