دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ورود واحدهای تولیدی به فرابورس را بهترین راه تامین نقدینگی این واحدها عنوان کرد و گفت: باید برای این واحدها جا بیندازیم که ورود به فرابورس به مالکیت آنها صدمه نمی‌زند. کیوان کاشفی به بیان مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی استان پرداخت و گفت: تامین سرمایه در گردش و نقدینگی، تامین مواد اولیه، بازاریابی و فروش، بیمه تامین اجتماعی و مالیات، مشکل با ادارات ذیربط و... از مهم‌ترین مسائل واحدهای تولیدی استان است.

وی همچنین از نقش کم‌رنگ دانش و کار کارشناسی برای تصمیم‌گیری‌ها در خصوص صنایع و واحدهای تولیدی انتقاد کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات مهم ما این است که از وجود شرکت‌های تامین و نگهداری مواد اولیه صنایع محروم هستیم.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه همین امر باعث شده واحدهای تولیدی برای هر کار کوچکی مجبور به مراجعه به تهران باشند، زنجیره تامین مواد اولیه آنها مشکل داشته باشد و... که این امر انگیزه سرمایه‌گذاران را کم می‌کند. کاشفی عنوان کرد: از دیگر مشکلات ما این است که تشکل‌های خصوصی ما نیز عملکرد مطلوبی ندارند. وی در ادامه به بیان پیشنهادهایی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان پرداخت و گفت: حل مشکل نقدینگی این واحدها تنها از طریق ورود به بازارهای سرمایه‌ای میسر است.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه باید فرهنگسازی خوبی برای واحدهای تولیدی صورت گیرد که به بازار بورس وارد شوند، یادآوری کرد: اکثر واحدهای تولیدی ما مالکیت شخصی دارند و باید برای آنها جا انداخت که ورود به بورس به معنای سلب مالکیت آنها نیست. وی با اشاره به اینکه سابقه حضور تولیدی‌های کرمانشاه در بازارهای سرمایه‌ای کم است، بر لزوم آموزش در این خصوص تاکید کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: برای بازاریابی واحدهای تولیدی نیز باید برنامه‌های آموزشی با همکاری کارشناسان و صاحب‌نظران در نظر گرفته شود.

کاشفی برپایی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را به این منظور مفید دانست.