نمایشگاه کالای ایرانی در عراق

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از قطعی شدن برپایی نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در بغداد با محوریت کرمانشاه خبر داد و گفت: نمایشگاه توانمندی‌های ایران در بغداد با محوریت کرمانشاه سال آینده برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: در سفری که چندی پیش به عراق داشتیم از نمایشگاه بغداد بازدید و موافقت اولیه را با رئیس نمایشگاه بغداد امضا کردیم. رئیس اتاق کرمانشاه در خصوص زمان برپایی این نمایشگاه نیز گفت: دو زمان برای برپایی این نمایشگاه به ما پیشنهاد شده که یکی در دهه اول خرداد ماه ۹۴ و دیگری چندی پس از آن و در هنگام برگزاری نمایشگاه اکسپو عراق که نمایشگاهی بین‌المللی است، خواهد بود و ما پس از هماهنگی با سازمان توسعه تجارت یکی از این دو زمان را به طرف عراقی اعلام می‌کنیم. وی یادآور شد: امسال نیز مجوز برپایی نمایشگاهی را در سلیمانیه عراق داشتیم اما به‌دلیل برخی مسائل از جمله نبود امنیت لازم در عراق و عدم تمایل تجار و بازرگانان برگزار نشد.

ناامنی‌های عراق، دلیل کاهش مبادلات

وی در ادامه به وضعیت تجارت استان کرمانشاه طی یک سال اخیر اشاره و تصریح کرد: ۹۰ درصد صادرات ما به کشور عراق است و به‌دلیل تحولاتی که اخیرا در داخل عراق رخ داد شاهد کاهش مبادلات تجاری با عراق بودیم.

رئیس اتاق کرمانشاه مرز استان دیالی را مهم‌ترین مرز مشترک با کرمانشاه دانست که به‌دلیل ناامنی منجر به افت تجارت استان شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی کاهش قیمت نفت را از دیگر دلایل کاهش تجارت کرمانشاه با عراق دانست که چون بخش عمده درآمد عراق از نفت است، کاهش قیمت نفت باعث شده تقاضا برای واردات کالا در این کشور کم شود.

وی همچنین به سفر اخیر هیات تجاری عراقی به کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: پس از این سفر چندین سفر موردی از عراق به کرمانشاه داشتیم که منجر به عقد قراردادهای خوبی با صنایع مهم استان شد. این مقام مسوول در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری که برای صادرات استان کرمانشاه در نظر گرفته شده بود، افزود: توقع داشتیم در سال اول حدود چهار میلیارد دلاراز این هدف‌گذاری محقق شود، اما به‌دلیل مشکلات مرزی که پیش آمد و تحولات عراق به برنامه‌ای که در نظر گرفته شده بود، نرسیدیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی مرز سومار و بهبود زیرساخت‌های مرز پرویزخان شاهد افزایش روزافزون صادرات استان کرمانشاه باشیم.

از بازار سوریه غافل نشویم

کاشفی در ادامه با بیان اینکه بازار عراق هیچ حد و مرزی ندارد و هر اندازه که تولید داشته باشیم، می‌توانیم به بازار عراق صادر کنیم، عنوان کرد: این در حالی است که نباید از سایر کشورها نیز غافل شویم. به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، سوریه باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های صادراتی کرمانشاه باشد و در همین خصوص رایزنی برای دعوت از سفیر سوریه در دستور کار است.

وی یادآوری کرد: باید روسیه را نیز مورد توجه قرار دهیم و اگرچه تجارت با این کشور سخت است، اما باید تراز تجاری ما با روسیه مثبت شود.

کاشفی تصریح کرد: کرمانشاه هم‌اکنون با بیش از ۳۲ کشور دنیا مبادلات تجاری دارد.

چه خبر از مشوق‌های صادراتی؟

کاشفی بر لزوم برقراری مجدد مشوق‌های صادراتی تاکید کرد و افزود: ترکیه کشوری است که هم‌اکنون در حال رقابت جدی با ما است و سالانه ۱۸۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد که این عدد در کشور ما بسیار کمتر است.

وی دلیل این امر را عدم حمایت از تولیدکنندگان داخل کشور دانست و عنوان کرد: ترکیه مشوق‌های صادراتی بسیار خوبی برای تولیدکنندگان خود در نظر می‌گیرد که باعث می‌شود این شرکت‌ها با اینکه بسیار قوی شده‌اند، اما هنوز از حمایت دولتی بهره‌مند شوند و بتوانند جایگاه خود را در صادرات مستحکم کنند. به گفته این مسوول، هم‌اکنون برگزاری یک نمایشگاه برای واحد تولیدی ما ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار می‌خواهد، درحالی‌که کل این هزینه‌ها در ترکیه مجانی است.

کاشفی با بیان اینکه ترکیه هم‌اکنون بین ۷ تا ۱۳ درصد مشوق صادراتی برای صادرکنندگان خود در نظر می‌گیرد، عنوان کرد: این عدد در کشور ما سه درصد بود که البته هم‌اکنون مدتی است حذف شده است. رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به نقش مشوق‌های صادراتی در جهش صادرات کشور بر لزوم برقراری مجدد آن تاکید کرد. وی ادامه داد: در نشست اخیری که وزیر صنعت، معدن و تجارت با معاون رئیس جمهور داشت قول نهایی در خصوص برقراری مشوق‌های صادراتی در حوزه خدمات فنی و مهندسی داده شد، اما برای سایر بخش‌ها قولی داده نشده است.

راه‌اندازی رسمی مرز سومار

کاشفی از راه‌اندازی مرز سومار به عنوان یک ظرفیت دیگر برای افزایش مبادلات با عراق یاد کرد و گفت: درانتظار استقرار گمرک در طرف عراق هستیم، اما زیرساخت‌های آن در کرمانشاه تامین شده است. وی همچنین از ساماندهی مرز پرویزخان خبر داد و تاکید کرد: بالاخره پس از چند سال این مرز دارای یک ساختمان استاندارد در شأن استان کرمانشاه شد.

کاشفی با اشاره به برنامه‌های دیگری که برای تجارت استان در سال آینده در نظر گرفته شده، یادآوری کرد: باید این برنامه‌ها را از هم‌اکنون به سازمان توسعه تجارت اعلام کنیم و مجوزهای لازم در خصوص آن اخذ شود.

تشکیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین

رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه از تشکیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین خبر داد که کارهای نهایی آن در دست انجام است.

کاشفی با اشاره به پیگیری چند ساله راه‌اندازی این منطقه، خاطرنشان کرد: هیات‌مدیره منطقه نیز تعیین شده و به‌زودی کار تبلیغات و جذب سرمایه‌گذار از سوی اتاق بازرگانی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ما بخش خصوصی استان است، یادآوری کرد: قرارداد زمین‌های این منطقه نیز مشخص شده و زمین با کمترین قیمت و طولانی‌ترین زمان اقساط در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. کاشفی افزود: همه امکانات لازم از جمله نمایشگاه، انبار، سردخانه و... برای منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین در نظر گرفته شده است و ظرف چند ماه آینده شاهد رونق آن خواهیم بود.

راه‌اندازی چهارمین پتروشیمی کرمانشاه

وی همچنین از احداث چهارمین پتروشیمی کرمانشاه در منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب خبر داد و یادآوری کرد: مدت‌ها برای این کار تلاش کردیم و در صورت اجرای این طرح کرمانشاه بعد از عسلویه تنها استانی است که چهار پتروشیمی دارد.

وی با بیان اینکه طرح احداث این پتروشیمی حدود ۷۰ درصد نهایی شده‌است، افزود: به محض قطعی شدن فراخوان‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار اعلام خواهد شد.

رئیس اتاق کرمانشاه منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب را تنها منطقه ویژه‌ای دانست که تماما خصوصی است.