دنیای اقتصاد، اصفهان: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در حال مطالعه طرح محدوده ترافیکی شهر اصفهان و طرح محدوده زوج و فرد در اصفهان هستیم و امیدواریم که در سال ۱۳۹۵ بتوانیم طرح محدوده ترافیکی از درب منازل را در اصفهان اجرایی کنیم. علیرضا صلواتی اظهار کرد: حمل‌ونقل به‌عنوان دغدغه نخست تمام شهروندان است و هر فرد در روز ۱۵ تا ۲۰ درصد در بخش حمل و نقل عمومی هزینه می‌کند.

وی ادامه داد: در بحث آلودگی هوا براساس آمار‌های محیط‌زیست بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی‌ها ناشی از وسایل نقلیه است و معاینه فنی خودرو‌ها یکی از برنامه‌های اصلی ما محسوب می‌شود.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در برنامه پنجم دولت مقرر شده است که سهم حمل‌ونقل عمومی به ۷۵ درصد برسد، گفت: در اصفهان هنوز قطار شهری راه‌اندازی نشده و سهم اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در حمل‌ونقل عمومی بیش از ۳۵ درصد است.

وی با بیان اینکه عمر ناوگان اتوبوسرانی در اصفهان از سه سال به هشت سال رسیده و اولویت نخست ما در این زمینه نو‌سازی ناوگان اتوبوسرانی است، اظهار کرد: در سال‌جاری تاکنون ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر وارد شده و ۲۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر می‌شود.

صلواتی با تاکید بر اینکه همچنین در حال حاضر قرارداد خرید ۱۷۰ دستگاه اتوبوس جدید با دو شرکت داخلی منعقد شده است، اضافه کرد: تا پایان خردادماه سال آتی تمام این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر می‌شوند و ۵۰ درصد این اتوبوس‌ها تا پایان سال‌جاری وارد مدار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بودجه خرید اتوبوس در سال‌جاری ۵۰ میلیارد تومان بوده و در بودجه سال آتی شهرداری اصفهان نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای باز‌سازی اتوبوس‌ها پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و در سال آینده نیز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان باز‌سازی شود. وی با تاکید بر اینکه استفاده از سیستم‌های هوشمند را در زمینه مباحث ترافیکی در دستور کار خود داریم و درصدد هستیم که تا پیش از سال ۱۴۰۰ شهر اصفهان از نظر ترافیکی هوشمند شود، افزود: ۱۲۸دوربین نظارت تصویری و ۲۶ دوربین ثبت تخلف شامل ۲۳ دوربین ثبت تخلف سرعت و سه دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در شهر اصفهان وجود دارد.

صلواتی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری دوربین‌های نظارت تصویری به ۱۴۰ مورد و دوربین‌های ثبت تخلف به ۵۰ مورد می‌رسد، گفت: دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پر‌ترافیک و دوربین‌های عبور از چراغ قرمز نیز در محدوده مرکزی شهر نصب می‌شوند.

وی با بیان اینکه درصدد نصب دوربین در تمام بزرگراه‌های اصفهان تا پایان سال‌جاری هستیم، اظهار کرد: در راستای اجرای بحث محدوده زوج و فرد نیز محدوده‌ای به‌عنوان محدوده مرکزی و تاریخی شهر تعریف شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در حال مطالعه طرح محدوده ترافیکی شهر اصفهان و طرح محدوده زوج و فرد در اصفهان هستیم، ادامه داد: امیدواریم در سال ۱۳۹۵ بتوانیم طرح محدوده ترافیکی را در اصفهان اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه البته اجرای این طرح در گروی ایجاد تسهیلاتی در محدوده این طرح است، تصریح کرد: روان‌تر کردن حمل‌ونقل در محدوده طرح، ایجاد تسهیلات دو‌چرخه در محدوده طرح، راه‌اندازی قطار شهری و ایجاد پارکینگ در مبادی ورودی طرح ازجمله این موارد است.