افزایش 50 درصدی درآمد گمرکات خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل گمرکات خوزستان گفت: درآمدهای عمومی استان در ۱۰ ماه امسال بالغ بر ۱۶هزار و ۶۳ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. محمدرضا جعفری عنوان کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات در این مدت ۱۳ میلیون و ۷۹۰ هزار تن به ارزش ۱۴۹ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال معادل ۵ میلیارد و ۷۵۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۸ درصد و از نظر ارزشی ۶۸ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: گمرکات خوزستان در صادرات کالاهای غیرنفتی از نظر وزنی در رتبه دوم و از نظر ارزشی در رتبه سوم قرار دارد.

مدیرکل گمرکات خوزستان عنوان کرد: صادرات به عراق از گمرکات استان که از بخش‌های مهم صادرات به شمار می‌رود، در ۱۰ ماه امسال به وزن ۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار بوده است. این میزان در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۵۴ و ۶۶ درصد افزایش داشته است.

جعفری با اشاره به واردات کالا از گمرکات خوزستان نیز اظهار کرد: واردات کالا در ۱۰ماه امسال به وزن ۱۴ میلیون و ۸۶۷ هزار تن، به ارزش ۱۹۶ هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال، معادل ۷ میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۳ و ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. واردات استان در کشور از نظر وزنی در رتبه اول و در بخش دلاری در رتبه سوم قرار دارد. وی با اشاره به تعداد گمرکات استان بیان کرد: گمرک اهواز، چزابه، سجافی، دزفول، بندرامام، خرمشهر، ماهشهر و شادگان، آبادان، چوئبده، اروندکنار و گمرک شرکت نفت ازجمله گمرکات خوزستان هستند که تمام فعالیت‌های تجاری در این گمرکات انجام می‌شود.

مدیرکل گمرکات خوزستان خاطرنشان‌ کرد: گمرک در تمام کشورها به‌عنوان مرزبان اقتصادی و حلقه نهایی تجارت به شمار می‌رود و یکی از معیارهای توسعه هر منطقه محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: از ابزارهای الکترونیکی که هم‌اکنون در گمرکات استان به‌کار می‌رود، سامانه اظهار از راه دور است که از این سامانه به‌عنوان سیستم جامع امور گمرکی استفاده می‌شود. مدیرکل گمرکات خوزستان بیان کرد: راه‌اندازی سامانه اظهار از راه دور دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد در گمرکات ندارد و تمام فرآیندهای ترخیص کالا به‌صورت مجازی انجام می‌گیرد. هم‌اکنون واردات، صادرات و ترانزیت کالا تحت پوشش این سامانه است. جعفری عنوان کرد: از زمان اجرای سامانه اظهار از راه دور، فرآیند ترخیص کالا از ۲۶ روز به سه روز و عملیات صادرات از هفت روز به یک روز کاهش یافته است. به‌طور کلی این امر در افزایش میزان صادرات تاثیر مثبتی داشته است. وی با اشاره به عملکرد بندر شادگان در دو ماه اخیر گفت: این بندر از آبان ماه شروع به‌کار کرد و تاکنون ۷ هزار و ۶۹۳ راس گوسفند زنده به ارزش ۹۸۷ هزار و ۴۰۰ دلار و ۹۴ نفر شتر به ارزش ۲۲ هزار و ۱۲۴ دلار از طریق این بندر صادر شده است.

وی در ادامه از راه‌اندازی گمرک دزفول در دهه فجر خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های صادراتی در شمال خوزستان، راه‌اندازی اداره گمرک در دزفول می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه و استان خوزستان شتاب بخشد. به گفته جعفری هم‌اکنون چهار اداره کل گمرک بندر امام، اهواز، خرمشهر و آبادان در استان خوزستان فعال است که فعالیت هر چهار گمرک شبانه‌روزی است.