تاسیس شرکت هواپیمایی در کردستان  با مشارکت «ماهان»

دنیای اقتصاد، سنندج، اسرین مقصودی: استاندار استان کردستان در نشستی خبری به بررسی مشکلات استان پرداخت.

مشکل کم‌آبی

عبدالمحمد زاهدی در ابتدا با اشاره به مشکل کم‌آبی، بررسی این بحران را یکی از اولویت‌های اصلی کاری بیان کرد و از کم‌آبی و جبران نشدن ذخایر زیرزمینی به علت کاهش بارندگی خبر داد.

وی گفت: این موضوع به دفتر ریاست‌جمهوری منعکس و اقدامات لازم در زمینه تشکیل جلسه ویژه استان در تهران فراهم شده است که به‌صورت خاص به آن رسیدگی خواهد شد.

بخش معادن

زاهدی همچنین با اشاره به بخش معادن استان و ابراز تاسف در زمینه خام‌فروشی معدن‌داران گفت: در حال حاضر فقط ۷درصد از پهنه استان برای کشف معادن به‌کار گرفته شده و ۷۳درصد باقی‌مانده به‌صورت مزایده به افراد مجرب واگذار خواهد

شد.

وی گفت: در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی معادن اقدامات لازم تا حدودی با مذاکره برای به توافق رسیدن با معدنداران و اجرای بخش فرآوری انجام شده و در حال بررسی

است.

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت بالای معادن در استان تصریح کرد: در حال حاضر دو معدن طلا در استان (سقز - قروه) وجود دارد که امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسد. با فعال شدن معدن طلای سقز امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم با شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی به این منظور به توافق برسیم.

زیرساخت‌های استان

وی در حال حاضر مهم‌ترین مشکل را در حوزه زیرساخت‌ها در بخش حمل‌ونقل و راه‌های استان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کردستان در بخش ترانزیت شمال و جنوب قرار گرفته است اما متاسفانه از چند متر مسیر آزادراه هم برخوردار نیست، باید برای بهبود زیرساخت‌ها در این زمینه اقدامات لازم صورت بگیرد.

ایجاد منطقه آزاد

استاندار کردستان ایجاد منطقه آزاد مرزی را برای استان امری خوشایند دانست و اظهار کرد: در دولت‌های گذشته ایجاد دو منطقه آزاد برای بانه و مریوان به تصویب رسید، اما متاسفانه با ایجاد یکسری مشکلات در مریوان ادامه کار ممکن نشد، در بانه نیز با واگذاری زمین به شهرک‌ها نقاط ویژه در منطقه آزاد قرار خواهند گرفت.

رضایت استاندار از مدیران انتصابی

وی در پاسخ به پرسشی در مورد مدیران انتصابی و روند بهبود کار در مدت زمان کاری خود گفت: در این مدت فضای نقد از مدیران نسبت به گذشته تغییرات چشمگیری داشته و من در صورت نارضایتی از مدیران دستگاه اجرایی اقدامات لازم را انجام خواهم داد. مدیرانی که تفکر برنامه‌محوری را داشته باشند پیگیر اجرا کردن قانون برنامه توسعه خواهند بود.

پروازهای استان

زاهدی در رابطه با وضعیت پروازهای استان نیز گفت: لغو پروازها را شرایط آب و هوایی تعیین می‌کند و این مشکل توسط استاندار یا شخص دیگری قابل بررسی نیست. وی افزود: توپوگرافی فرودگاه‌ها با مشاهده شرایط جوی و حتی ابرهای باران‌زا پرواز را لغو خواهد کرد.اما در آینده نزدیک برنامه‌هایی در زمینه ایجاد شرکت هواپیمایی استان با همکاری و مشارکت شرکت ماهان را در برنامه کاری خود داریم که خوشبختانه اقدامات اولیه در این خصوص نیز بررسی و انجام شده است.

وضعیت راه‌آهن تهران - سنندج

موضوع دیگری که در این نشست خبری بررسی شد وضعیت راه‌آهن تهران - سنندج بود که زاهدی از انعقاد قرارداد با شرکت چینی خبر داد و گفت: تقریبا ۸۰ درصد از عملیات زیرساخت این طرح انجام شده و امید بر این است با همکاری شرکت چینی مشکلات تجهیزات و ایستگاه‌های آن نیز حل شود و به سرانجام برسد.