«خشکسالی» میهمان بلندمدت اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: اگر طرح‌های انتقال آب به فلات مرکزی ایران (بهشت آباد) و تونل کوهرنگ ۳ نیز به مرحله بهره‌برداری برسد اصفهان باز هم با ۵۷۵ میلیون مترمکعب کسری آب مواجه خواهد شد. مسعود میرمحمد صادقی با بیان اینکه اصفهان در حوضه زاینده‌رود با یک بحران آبی روبه‌رو است، اظهار کرد: بحران پیش روی اصفهان یک پدیده موقتی و گذرا ناشی از یک خشکسالی دوره‌ای نیست. وی افزود: بخش عمده بحران زاینده‌رود از نامتوازن بودن میزان بارش‌ها و منابع آبی کشور و عدم انطباق منابع آب با مراکز جمعیتی نشات می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه سرانه حجم آب تجدیدپذیر در حوضه زاینده‌رود کمتر از نصف این میزان در متوسط کشوری است، افزود: ایران از ابتدای سال ۱۳۶۵ در آستانه ورود به بحران آبی قرار گرفت و وضعیت کشور تا به آنجا پیش رفت که سرانه ۶۵۰ مترمکعبی آب به‌ازای هر نفر در کشور براساس شاخصه‌های تعریف شده در سازمان ملل کشور را در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت که استفاده حداکثری از ظرفیت‌ ترسالی کشور در خلال سال‌های ۶۵ تا ۷۷ یکی از عوامل عمده خشکسالی‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر است.

وی با مقایسه میزان آب شرب مصرفی مردم اصفهان در دو سال ۱۳۴۹ و ۱۳۹۳ ادامه داد: در سال ۴۹ تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب برای شرب و بهداشت شهروندان اصفهانی مصرف می‌شده که این مقدار در سال ۹۳ به ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است، همچنین آب مصرفی در بخش صنعت نیز اگرچه نه به‌صورت محسوس اما در گذر زمان با یک سیر صعودی همراه بوده است و تاثیرات سوء خود را در سال‌جاری که هشتمین سال خشکسالی کشور است بر جا گذاشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به تاثیر خشکسالی‌ها بر سلامت زیست محیطی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود تصریح کرد: رشد جمعیت و افزایش مصرف آب، وقوع خشکسالی‌های پیاپی، افزایش برداشت آب در حوضه آبخیز زاینده‌رود به واسطه عدم مدیریت یکپارچه آب در این بخش در دهه‌های اخیر باعث پدید آمدن نوعی رقابت میان استان‌های همجوار زاینده‌رود و در نهایت بروز بحران برای اصفهان شد.

میرمحمد صادقی در خصوص آثار نامطلوب خشکسالی بر وضعیت زیست‌محیطی کشور نیز خاطرنشان کرد: ناتوانی حوضه آبخیز زاینده رود در تامین حقابه زیست محیطی رودخانه و به دنبال آن پخش ریزگردهای سرطانی و سمی در فضا، کاهش سطح آب در آبخوان‌ها، نابودی کمی و کیفی آبخوان‌ها و منابع زیرزمینی آب، فرونشست زمین، آسیب به میراث فرهنگی ملموس وابسته به آب مانند پایه پل‌های تاریخی، نابودی کشاورزی در بخش میانی و شرق اصفهان و خشک شدن باغ‌های چند هزار ساله در غرب استان اصفهان از جمله مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در مواجهه با خشکسالی و کاهش شدید آب‌های زیرزمینی است.

وی با اعتقاد به اینکه مشکلات اصفهان نیازمند توجه و بررسی دقیق فرا ملی است، تصریح کرد: منابع آبی اصفهان از دو بخش تخصیص آب به حقابه‌داران (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب) و انتقال آب از طریق پروژه‌های در دست اقدام دولت (یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون مترمکعب) تامین می‌شود با این وجود استان اصفهان هنوز هم با ۷۷۱ میلیون مترمکعب کسری آب رو به رو است و وضعیت بحرانی اصفهان به حدی است که اگر طرح‌های انتقال آب به فلات مرکزی ایران (بهشت آباد) و تونل کوهرنگ ۳ نیز به مرحله بهره‌برداری برسد اصفهان باز هم با ۵۷۵ میلیون مترمکعب کسری آب مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به کاهش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب در مخازن آبخوان استان اصفهان گفت: آب اصفهان از کوه‌های چلگرد کوهرنگ تامین می‌شود، اما بر اساس گزارش‌های سازمان هوا شناسی از این بخش میزان بارش‌ها ۵/۵ میلی متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش رو به رو بوده است و در شرایطی که طی یک ماه و نیم گذشته هیچ بارشی از این ناحیه گزارش نشده است پیش‌بینی‌ها حاکی از عدم ریزش نزولات جوی تا نیمه دوم بهمن ماه

است.

میر محمد صادقی با اعلام کاهش ۲۹ درصدی آب ناشی از ذوب برف‌ها نسبت به سال گذشته ادامه داد: سال گذشته قطر برف‌های موجود در این ناحیه ۴۰ سانتی متر گزارش شده بود که این میزان در سال جاری به ۸ سانتی‌متر تقلیل یافته و این برای آینده آب اصفهان خبر هشدار دهنده‌ای است و نشانگر این مساله است که منابع تامین کننده آب اصفهان در بخش نزولات جوی رو به اتمام است.

وی خاطر نشان کرد: حجم واقعی سد زاینده رود یک میلیارد و ۴۰۰میلیون مترمکعب است که در حال حاضر از این میزان تنها ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد زاینده‌رود ذخیره‌ شده که با توجه به اقدامات تامینی وزارت کشور و استانداری اصفهان این میزان رقم قابل قبول‌تری نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۱۱ میلیون مترمکعب) را نشان می‌دهد، با این وجود باید به این مساله نیز توجه داشت که متوسط حجم سد زاینده رود رقمی معادل ۵۵۷ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان درباره طرح‌های در دست اجرای این مرکز برای استان اصفهان تصریح کرد: سامانه دوم آب رسانی به اصفهان با هدف مقابله با قطعی آب در مناطق غرب و شمال اصفهان با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۱۰ به بهره‌برداری خواهد رسید و تاکنون نیز حفاری تونل این پروژه به صورت کامل انجام شده است.

میر محمد صادقی افزود: طرح سد و تونل کوهرنگ ۳ با طول ۲۳ کیلومتر و هزینه‌ای بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون با ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده و در مرحله تکمیل پوشش بتنی و دیواره قرار دارد.