دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان بر بهبود وضعیت بازارهای مالی استان به‌منظور توسعه بیشتر تاکید کرد. امید حاجتی اظهار کرد: با توجه به کمبودها و نیازهایی که در خوزستان داریم هم‌اکنون در حال تدوین برنامه‌ای برای توسعه بازارهای مالی استان هستیم. وی افزود: در هیچ استانی برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه بازارهای مالی نداریم، در صورتی که این بازارها یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است که می‌تواند تاثیر خوبی بر توسعه مناطق داشته باشد. معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان با اشاره به ظرفیت راکد موجود در بازارهای مالی استان، بیان ‌کرد: بورس گندم و محصولات پتروشیمی از ظرفیت‌های ویژه استان است و با وجود اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصولات در سطح کشور هستیم متاسفانه هیچ‌گونه توجهی به این موارد نشده است. حاجتی تصریح کرد: این ظرفیت‌ها نیاز به‌کار منسجمی دارند که از طریق بازارهای مالی هدایت شوند تا بتوانند فعالیتی منظم با حداقل نوسانات و فشارهای دوره‌ای داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: برای توسعه بازارهای مالی و استفاده از ظرفیت‌های مهم استان هم‌اکنون با همکاری پژوهشگران تراز اول کشور در حال تدوین برنامه‌ای برای بررسی ساختارهای بازارهای مالی خوزستان، شناسایی ظرفیت‌های مناسب و برآورد سهم استان در تولید کالاهای مختلف در سطح کشور هستیم.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان افزود: با توجه به ظرفیت بسیار خوب استان و مجاورت با کشور عراق که از ویژگی‌های بارز توسعه است، در حال تعریف یک ساختار مالی مناسب برای استفاده از این بازار جهت توسعه استان هستیم.

حاجتی تصریح کرد: متاسفانه خوزستان سهم بسیار ناچیزی در بازار سهام کشور دارد، در صورتی که بورس یکی از بازارهایی است که می‌تواند ثبات قابل قبولی را در سطح استان ما ایجاد و از نوسانات دوره‌ای و شوک‌های اقتصادی جلوگیری کند.

وی بیان کرد: برای توسعه خوزستان ابتدا باید بورس منطقه‌ای استان که بیشتر شبیه کارگزاری است را توسعه دهیم و امتیازهای بورس‌های خاص را بگیریم تا از این طریق مردم به سمت سرمایه‌گذاری سوق داده شوند. وقتی بازار سهام منسجم نباشد قطعا سرمایه‌های سرگردان به سمت واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها می‌رود که این امر اثر خود را به‌صورت یک سیکل معیوب در اقتصاد می‌گذارد و باعث تورم‌ می‌شود. معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان اظهار کرد: توسعه بازارهای مالی یکی از پیش‌فرض‌های توسعه در هر منطقه و کشور است که به عنوان یک ابزار توسعه اقتصادی کلان همیشه مطرح بوده و بنابراین ما باید به دنبال انجام کار اساسی در این زمینه باشیم.