دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: در ۹ ماه امسال میزان صادرات غیرنفتی به کشور عراق نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد رشد داشته است. عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: در ۹ ماه امسال ۹۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از مرزهای خوزستان به کشور عراق انجام شده است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه ایران و عراق برای همکاری در همه بخش‌ها بیان کرد: تمامی دستگاه‌ها برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه و ایجاد ارتباط هر چه بیشتر با کشور عراق باید تلاش داشته باشند.

عالی‌ترین مقام دولت در استان خوزستان افزود: یکی از اهداف مهم ایجاد ارتباط با عراق فعال کردن بخش خصوصی است واین اطمینان به بخش خصوصی داده می‌شود که چه در استان خوزستان و چه در کشور عراق مورد حمایت قرار می‌گیرند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید از پروژه‌های اقتصادی نهایت استفاده را کرد، افزود: آبزی پروری از جمله طرح‌های اقتصادی بسیار پررونق استان است که باید تا زمان بهره‌وری شرایط لازم برای به دست آوردن بازار عراق در جهت عرضه محصولات آبزی را فراهم کرد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان نیز گفت: صادرات کالا و خدمات از خوزستان به عراق باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

امید حاجتی اظهار کرد: دولت در امر صادرات از بخش خصوصی حمایت می‌کند.

وی گفت: بازاریابی و شناسایی نوع ومکان بازارهای عراق باید توسط اتاق‌های بازرگانی استان انجام و به فعالان اقتصادی معرفی شود.

حاجتی عنوان کرد: بخش خصوصی نباید منتظر صادرات کالاهای خود توسط دولت باشد بلکه یکی از اهداف مهم ارتباط با کشور عراق تقویت بخش خصوصی در استان است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: بندهایی که در تفاهم نامه همکاری خوزستان و عراق تهیه شده است ثمره مفیدی برای استان به همراه دارد.

در ادامه جلسه مشاور استاندار در امورتوسعه رابطه با عراق اظهار کرد: برابر تفاهم نامه‌ای که بین خوزستان و عراق منعقد شده است باید کشور عراق و استان خوزستان دو نماینده معرفی کنند که استان در نامه‌ای به بصره عراق نماینده خود را معرفی کرده است.

علیرضا شیخ رباط افزود: پیگیری‌های موردی بین خوزستان و عراق مثل راه‌اندازی بازارچه مرزی در دست پیگیری هستند و تمهیدات لازم برای راه‌اندازی نمایشگاه در عراق و تهیه زمین نمایشگاه نیز انجام شده است.