دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: معاون امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از راه‌اندازی سیستم آیلس پروازهای هوایی استان تاپایان سال جاری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سیستم مشکلات احتمالی پروازهای هوایی فرودگاه بجنورد برطرف خواهد شد. علی نیا با اعلام این خبر گفت: موضوع آیلس یک سیستم ناوبری پروازهای هوایی است برای اینکه پروازها در هر شرایط آب و هوایی (ابر، مه و بارندگی) در فرودگاه فرود بیاید.

وی افزود: همچنین برخی کنسلی‌های پرواز‌ها به‌دلیل نبود این دستگاه در فرودگاه بجنورد بوده که با نصب و راه‌اندازی سیستم آیلس این مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی نصب و راه‌اندازی دستگاه آیلس را شامل دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اعلام کرد و گفت: نصب بخش سخت‌افزاری حدود یک ماه طول می‌کشد و بخش نرم‌افزاری آن نیز براساس برنامه زمان‌بندی حدود دوهفته طول خواهد کشید که در مجموع تا قبل از پایان سال سیستم آیلس پروازهای هوایی فرودگاه بجنورد راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: به همین منظور با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده تعداد پرواز‌های فرودگاه بجنورد افزایش پیدا کرده است چراکه قبلا پروازها در استان هر روز نبود و هفته‌ای دو، سه روز به همراه کنسلی بود.

علی نیا اظهار کرد: اما خوشبختانه در حال حاضر طی یک سال گذشته در دولت جدید پرواز‌های فرودگاه بجنورد به هرروز به جز یکشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی از دو پرواز فرودگاه بجنورد در روز چهارشنبه با شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان خبر داد و متذکر شد: به شرکت‌های هواپیمایی تاکید شده ساعت پروازها را به گونه‌ای تنظیم کنند که حداکثر استفاده و بهره‌برداری امکان‌پذیر باشد.

وی افزود: با راه‌اندازی سیستم آیلس فرودگاه بجنورد نیز از پروازهای شب بهره‌مند خواهد شد.

امانی، مدیر فرودگاه بجنورد نیز در رابطه با توسعه مرز هوایی فرودگاه بجنورد گفت: مجوز مرز هوایی در سال ۸۹ توسط هیات دولت و مجلس مصوب و به فرودگاه‌ها ابلاغ شد.