40 فرصت سرمایه‌گذاری در اهواز

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز گفت: آهنگ توسعه و پیشرفت این کلانشهر در گرو جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی است. محمد صفری گفت: در حوزه معاونت سرمایه‌گذاری در یک سال اخیر فعالیت‌های خوبی انجام شده ولی با این حال نیاز به توجه ویژه به سرمایه‌گذاری در کلانشهر اهواز احساس می‌شود زیرا منابع نقدی شهرداری محدود است. وی افزود: این منابع عمدتا دریافتی‌های بخش عوارض است و به سختی جوابگوی هزینه‌های نگهداری یک کلانشهر است. به جرات می‌توان گفت اگر به سرمایه‌گذاری خصوصی رو نیاوریم؛ توسعه شهر پیشرفتی نخواهد داشت.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز عنوان کرد: اهواز دیرتر از کلانشهرهای دیگر در بحث سرمایه‌گذاری وارد شده است. در دوره چهارم شورا و دوره تصدی شهردار فعلی اهواز، یکی از راهبردهای اصلی توجه به مشارکت خصوصی در این معاونت است.

صفری بیان کرد: تمام تلاش خود را در تدوین زیرساخت‌های قانونی مشارکت خصوصی مردم در توسعه شهر اهواز به کارگرفتیم زیرا تا پیش از این هیچ قانونی در حمایت از مشارکت خصوصی در پروژه‌های شهرداری تعریف نشده بود.

وی با اشاره به خلأ قانونی مشارکت خصوصی در شهرداری اهواز به کار گرفتیم: حتی یک تبصره، ماده و لایحه‌ای برای سرمایه‌گذاری خصوصی وجود ندارد و مردم در گذشته برای مشارکت با خلأ قانونی مواجه بودند.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز بیان کرد: شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری، آئین‌نامه‌ها و فرآیندهای قانونی را برای تسهیل سرمایه‌گذاری خصوصی تهیه کردیم.

صفری این شیوه‌نامه را در جذب مشارکت تاثیرگذار دانست و افزود: با این شیوه‌نامه اگر سرمایه‌گذار با شهرداری وارد یک مشارکت اقتصادی شود هیچ‌گونه دغدغه قانونی نداشته و در سایه امنیت و قانون می‌تواند کار خود را پیش برد و بعد از بسترسازی قانونی سرمایه‌گذاری، فضای مدیریتی استان برای استقبال از سرمایه‌گذاری‌های خصوصی آماده شود.

وی با اشاره به نیاز سرمایه‌گذار به یک فضای امن عنوان کرد: سرمایه‌ها تنها به جایی سوق داده می‌شوند که یک فضای امن و آرام برای آنها ایجاد شده است، سرمایه‌گذار هم به دنبال فعالیت‌هایی است که علاوه‌بر سودآور بودن در فضای امن و قانونی صورت گیرند. معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز بیان کرد: دستگاه‌های مدیریتی، نظارتی و دیگر سازمان‌ها باید دست در دست هم، همصدا و همراه با هم و با یک میثاق مشترک و در پی یک هدف این فضای سرمایه‌گذاری را در اهواز ایجاد کنند. صفری خبر داد: این حرکت به صورت نسبی انجام و استان مهیای جذب سرمایه‌گذاری خصوصی شده است. گام بلندی نیز به این منظور برداشته شده و با استفاده از تجربیات کلان شهرهای دیگر برای اهواز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی افزود: در شورا دو لایحه مهم تصویب شده که اولین پروژه آن، ساحل بزرگ کیانپارس، شامل یک هتل پنج ستاره، مجتمع تجاری، اداری و مسکونی ویژه و پارکینگ طبقاتی است که با توجه به مجاورت این پروژه با رودخانه کارون پیش‌بینی می‌شود ضمن تامین نیازهای مردم اهواز فرصتی برای شکوفایی اراضی ساحلی کارون و بهره‌برداری مناسب از آنها نیز باشد.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری خصوصی در این پروژه‌ها به ۲۰۰ میلیارد تومان و با محاسبه ارزش زمین و پروانه ساختمانی اعتبارات آن به ۳۵۰ میلیارد تومان نیز می‌رسد. صفری تاکید کرد: با تصویب شورا ظرف کوتاه‌ترین مدت و با بازه زمانی کم بعد از انجام مطالعات لازم برای شروع کار اقدام می‌شود. وی به اولین مشارکت خصوصی و با این حجم مالی وسیع در اهواز اشاره کرد و گفت: این اولین پروژه‌ای است که در تاریخ اهواز با مشارکت گسترده سرمایه‌گذار خصوصی در شهرداری تصویب می‌شود و این نقطه عطفی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی به سمت پروژه‌های شهرداری است و به این شکل می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را با مشارکت خصوصی عملی کرد و سرمایه‌گذاران را وارد میدان کرد.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز خبر داد: گروه ساختمانی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، به عنوان سرمایه‌گذار خصوصی در این پروژه حضور دارد همچنین ۴۰ پروژه دیگر در شهرداری تعریف شده که مطالعه و امکان‌سنجی آنها انجام شده و آماده‌ایم با مشارکت خصوصی آنها را در کلانشهر اهواز انجام

دهیم.

وی بیان کرد: در بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغ تا پایان سال‌جاری یا ابتدای سال جدید همایشی را بعد از شناسایی سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در اهواز برگزار می‌کنیم که در حاشیه آن نمایشگاهی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر معرفی و نیز امکان انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه اولیه را در همان محل فراهم می‌کنیم تا این‌گونه به سرمایه‌گذاران خارجی در اهواز فرصت مشارکت داده شود. صفری افزود: در صداوسیما و شبکه‌های برون‌مرزی در امر مشارکت خصوصی نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد. معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز عنوان کرد: دو پروژه دیگر، نمایشگاه مبلمان و مال تجاری، تفریحی با مساحت ۱۰ هکتار در دو طبقه و یک پارکینگ به تصویب رسیده که سرمایه‌گذار آن شرکت ایرانیان اطلس است.

وی با اشاره به اعتبارات این دو پروژه بیان کرد: هر دو پروژه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که مال در کیانشهر و نمایشگاه مبلمان در محل میوه و تره‌بار قدیم (خیابان کارون) احداث می‌شود.

صفری گفت: امید می‌رود با ادامه این روند، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در عمران و توسعه شهر اهواز با شهرداری مشارکت کنند.