دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان با اشاره به اینکه پروژه متروی اصفهان با چارچوب درستی شروع نشده است، گفت: این پروژه هر روز مشکلات عدیده‌ای دارد که بخشی از آن به میراث فرهنگی مرتبط است. رسول زرگرپور در جلسه‌ای با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیرعامل قطار شهری و اعضای هیات‌مدیره متروی اصفهان، مترو را یکی از پروژه‌های مهم و اساسی شهر اصفهان دانست که متاسفانه به طول انجامیدن آن باعث ایجاد نگرانی در مردم شده است. وی پروژه مترو را از بعد تسهیل حمل‌ونقل عمومی، دسترسی سریع و صرف زمان کمتر و همچنین کاهش آلودگی هوا بسیار مهم و ویژه قلمداد کرد.

او از قرار گرفتن پروژه مترو در مسیر درست ابراز خرسندی کرد و افزود: مسائل این پروژه در کمیته‌ای ۵ نفره پیگیری می‌شود.

زرگرپور تصریح کرد: منابع مالی مترو با کمک و مشارکت شهرداری اصفهان و دولت تا حدود زیادی حل شده و در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل، تامین لوکوموتیوها و واگن‌ها است.

وی شرکت مادر تخصصی در تهران را که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند مسوول این موضوع دانست و اضافه کرد: این شرکت موظف بوده طی برنامه زمان بندی مشخص مجموعه‌ای از لوکوموتیوها و واگن‌ها را به شرکت متروی اصفهان تحویل دهد.

زرگرپور خاطرنشان کرد: متاسفانه این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده و در حال حاضر برای بهره‌برداری از مترو با مشکل کمبود واگن مواجه شده‌ایم. وی تصریح کرد: شرکت متروی اصفهان موظف است در اسرع وقت، چهار گزینه مختلف را که می‌تواند مطرح باشد بررسی کرده و یکی از آنها را انتخاب کند. رئیس هیات‌مدیره قطار شهری ادامه داد: این چهار گزینه در خصوص اقدام اساسی در رابطه با تامین حداقل ۳ رام واگن و لوکوموتیو برای به نتیجه رسیدن هر چه زودتر مترو است.

زرگرپور افزود: پس از تکمیل مطالعات این ۴ راه حل یکی از آنها انتخاب شده و راه‌اندازی مترو تسریع خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در دنیا هر قطعه‌ای از مترو را با تعداد کمی واگن راه‌اندازی کرده و قطعات بعدی را در ادامه به آن اضافه می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر ۶ کیلومتر متروی اصفهان آماده است که با یک قطار موجود می‌توانیم آن را راه‌اندازی کنیم. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: با این وجود منتظر هستیم که کار به حد قابل قبولی که بتواند بخشی از مشکلات حمل‌ونقل مردم را حل کند، برسد. وی افزود: می‌توان ۶ کیلومتر از مسیر را با یک رام که عبارت است از ۷ واگن به اضافه یک لوکوموتیو راه‌اندازی کرد. زرگرپور تاکید کرد: ما به دنبال راه‌اندازی نمایشی نبوده و می‌خواهیم حداقل شرایط برای حل مشکلات حمل و نقل موجود باشد. وی عنوان کرد: حداقل زمان ممکن برای این منظور ۶ ماه است تا بتوانیم رام‌های جدید را هم به مجموعه اضافه کنیم. استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر با بهره‌برداری از متروی اصفهان مشکلات حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوا کاهش یابد.