پتروشیمی کردستان سال 94 افتتاح می‌شود

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: روند احداث شرکت پتروشیمی کردستان در سنندج مورد بازدید استاندار کردستان قرار گرفت و مدیرعامل این شرکت با اشاره به پیشرفت ۸۳ درصدی این پروژه از افتتاح آن در سال ۹۴ خبر داد. مهندس فریدون خالدزاده در دیدار استاندار کردستان از این طرح، زمان آغاز عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی کردستان را سال ۸۴ اعلام کرد و گفت: در آن سال خاک‌برداری، انتخاب پیمانکار و موضوع دریافت فاینانس انجام شد اما متاسفانه با تحریم مواجه شدیم و روند اجرای پروژه متوقف شد.

به گفته وی این پروژه پس از وقفه‌ای ۶ساله از سال ۹۰ از سر گرفته شد و اکنون با ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث

است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار در دست احداث است، میزان اعتبار ارزی آن را ۲۴۷ میلیون یورو و اعتبار ریالی آن را نیز ۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در این شرکت قرار است سالانه ۳۰۰ هزار پلی اتیلن سبک تولید شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کردستان در ادامه گفت: اواخر امسال وارد فاز پیش‌راه‌اندازی می‌شویم و از سال آینده پتروشیمی کردستان افتتاح خواهد شد.

خالدزاده تعداد شاغلان در این شرکت را در مجموع هزار و ۶۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: ۷۴ درصد از این نیروها بومی استان کردستان و ۲۶درصد نیروهای غیربومی هستند که در بخش نصب مشغول فعالیت هستند.

او افزود: بیش از ۵۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی این شرکت ساخت داخل است و از قطعات و مواد چینی و هندی نیز استفاده نشده است.

حمایت دولت از سرمایه‌گذاران بزرگ

استاندار کردستان نیز در این دیدار، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال را دو نیاز اصلی کردستان دانست و گفت: دولت از سرمایه‌گذاری در احداث پروژه‌های بزرگ از نظر مادی و معنوی حمایت می‌کند.

عبدالمحمد زاهدی با اشاره به افتتاح مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان افزود: این مرکز به‌منظور تسهیل و تسریع در روند جذب سرمایه‌گذاری در کردستان راه‌اندازی شده و دولت مصمم است موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری در استان را بردارد. وی با اشاره به اینکه کردستان امروز مسیر توسعه را طی می‌کند بر همکاری تمام مسوولان در جهت تسریع در طی کردن این مسیر تاکید کرد و افزود: توسعه باید به گفتمانی غالب در میان مردم و مسوولان تبدیل شود تا به سرعت محقق شود.

استاندار کردستان در ادامه از تلاش‌های عوامل اجرایی شرکت پتروشیمی کردستان قدردانی کرد و با بیان اینکه راه‌اندازی این شرکت کار بزرگ و سنگینی است، گفت: با وجود تحریم‌ها و مسائل، مشکلات و موانع کاری، این پروژه تاکنون به خوبی پیش رفته است.

زاهدی اظهار کرد: دیدن این پروژه به مردم روحیه و امید به آینده می‌دهد و عوامل اجرایی این شرکت ثابت کردند که می‌توانند کار بزرگ انجام دهند.

وی با اشاره به حضور وزیر و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان کردستان گفت: در این سفر مسائل و مشکلات شرکت پتروشیمی کردستان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

شرکت پتروشیمی کردستان در نزدیکی روستای سرنجیانه سنندج واقع شده و عملیات اجرایی آن از سال ۸۴ آغاز و پس از وقفه‌ای پنج‌ساله از سال ۹۰ از سر گرفته شد.