دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: به‌منظور بومی‌سازی بخش عمده‌ای از تجهیزات استراتژیک مورد نیاز این شرکت برنامه پنج ساله‌ای تدوین شده است. ناصر خردمند افزود: این برنامه به‌گونه‌ای تهیه شده است تا مهم‌ترین قطعات و تجهیزات مورد استفاده مانند توربین‌ها، کمپرسورها و پمپ‌های فرآیندی به ترتیب اولویت، بومی‌سازی شود.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته نسبت به بومی‌سازی برخی قطعات توربین‌ها و پمپ‌ها اقداماتی صورت گرفت که اکنون برای ساخت تمام مجموعه توربین و پمپ گام‌های مهمی برداشته شده است.

خردمند گفت: سال گذشته در مورد پمپ BB۳ به نتایج قابل قبولی دست یافتیم و یک سازنده توانمند داخلی برای ساخت آن در نظر گرفته شد که امیدواریم ساخت آن را درمدت یکسال به انجام برساند. مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در خصوص کمپرسورهای فرآیندی نیز این روند را پیگیری کردیم و خوشبختانه نتیجه خوبی گرفتیم و در آینده نزدیک، مجموعه کامل توربین گازی ساخته خواهد شد.

وی افزود: در سال‌جاری یکی از اقلام پیچیده توربین‌های گازی که تا یک سال پیش هیچ تولیدی از آن نداشتیم بومی‌سازی شد که در نمایشگاه تخصصی تجهیزات صنعت نفت خوزستان در آذرماه امسال رونمایی می‌شود.

خردمند با اشاره به افزایش تلاش‌های این شرکت برای بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت در سال‌های اخیر گفت: طی دهه ۸۰ حدود ۱۸۵۰ قلم کالا داخلی سازی شده بود، اما از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۱۰ هزار قلم کالا و تجهیز مهم در داخل کشور ساخته شده و در حال ساخت است.