دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از هزینه سالانه پنج هزار میلیارد تومانی ساخت و سازهای مسکونی در این استان خبر داد. سیروس رادکیا با اشاره به اینکه تعرفه‌های خدمات مهندسی تغییر می‌کند و بر قیمت ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد، افزود: این تعرفه‌ها سالی یک بار از طرف شورای مرکزی طی یک جدول به ما اعلام می‌شود. تعرفه ساختمان نظام مهندسی خوزستان از خیلی از استان‌ها پایین‌تر است، با وجود اینکه قطب مهندسی کشور هستیم. وی افزود: ۵۰ درصد از اعضای سازمان نظام مهندسی خوزستان مدیران اجرایی استان هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: چون در بعضی از شهرها متوسط درآمد مردم پایین‌تر است حتی تعرفه ساختمان نظام مهندسی برخی از شهرستان‌های خوزستان کمتر از کلانشهر اهواز است.

رادکیا خاطرنشان کرد: مقررات ملی مربوط به سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام کشور اجرا نمی‌شود در صورتی که اجرای این مقررات الزامی است.

وی یادآور شد: مهندس طراحی این سازمان، طراحی ساختمان را انجام داده و مهندس ناظر نیز بر روند

ساخت و ساز ساختمان نظارت می‌کند. سالانه در بخش ساخت و سازهای مسکونی خوزستان حدود پنج هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان کرد: در شیوه‌نامه ماده ۳۳ علاوه‌بر طراح و ناظر، سازنده ذی‌صلاح هم باید فعالیت کند. همچنین شهرداری‌ها نباید هیچ پروانه ساختی را بدون انعقاد قرارداد مالک با مجری ذی‌صلاح صادر کنند. وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی خوزستان با اینکه وظیفه ندارد، در یک سال اخیر کارگران ساختمانی را طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش داده است. رادکیا اذعان کرد: هزینه حقوق ۱۲ تا ۱۸ ماه مهندس ناظر مقیم مطابق با تعرفه اعلامی مصوب را محاسبه کردیم و در ساختمان‌های بالای پنج طبقه این مهندسین ۵/۱ درصد هزینه ساخت و ساز کل ساختمان را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهندسین ناظر به‌صورت مرحله‌ای بر تمام مراحل ساخت‌وساز ساختمان نظارت می‌کنند، گفت: سازمان‌های نظام مهندسی غیرانتفاعی و به‌صورت تشکل حرفه‌ای و مستقل در قانون تعریف شده است. در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار مهندس در هفت رشته عمران، نقشه‌برداری، ترافیک، معماری، شهرسازی، تاسیسات مکانیک و تاسیسات برق عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان هستند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: خدماتی که سازمان نظام مهندسی ارائه می‌دهد طراحی، نظارت و اجرا در ساختمان‌های مسکونی در محدوده شهرها است.