بلاتکلیفی طرح‌های ناتمام شهرزنجان

دنیای‌اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر زنجان با اشاره به داستان ناتمام تعیین تکلیف پروژه‌های راکد و نیمه تمام شهری گفت: مطالبه جدی و اساسی شهروندان و شورای شهر از شهرداری این موضوع بوده که در یک سال گذشته آنچنان‌که باید و شاید به آنها توجه نشده است. سعید امیدی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر زنجان، با پرداختن به این موضوع افزود: نبود اقدام موثر برای تملک املاک باقیمانده در امتداد محور زینبیه غربی و سردرگمی ساکنان این منطقه با وجود آماده بودن زیرساخت‌های اصلی و تملک بخش قابل توجهی از املاک واقع در طرح که ماحصل تلاش مدیران قبلی است، هیچ‌گونه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه اتصال زینبیه غربی به منطقه فرودگاه در روان‌سازی ترافیک مرکز شهر و رضایت شهروندان اثرگذار است، ادامه داد: تملکات این مسیر نیز در بودجه به‌عنوان اولویت شهرداری تعریف شده است.

امیدی با اشاره به توسعه فضاهای سبز شهری زنجان عنوان کرد: توسعه این فضاها و زیباسازی اماکن جای تقدیر از عوامل سازمان پارک‌ها و فضاهای سبز شهری دارد که امیدواریم همین روند ایجاد فضاهای سبز دلنواز در شهرک‌های تازه تاسیس، مناطق کمتر برخوردار و ورودی‌های شهر با رویکرد عدالت محوری و با جدیت ادامه یابد.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر با تاکید بر تقویت حوزه سرمایه‌گذاری در شهر افزود: به‌منظور تقویت حوزه سرمایه‌گذاری صحبت بسیار شده و همچنان منتظر اقدامات عملی از سوی شهرداری زنجان هستیم. به‌عنوان کارکردهای کوتاه‌مدت و پس از یک سال مصوبه و تاکید بر مصوبه و پیگیری مصوبه، همچنان منتظر ایجاد ساختار سازمانی مشخص و چابک برای حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت، تجهیز ساختمان مستقل و تامین امکانات برای این بخش و فعال‌سازی هیات عالی سرمایه‌گذاری و کارگروه‌های آن هستیم.

به گفته وی، ۱۰ طرح مشارکتی متوسط مقیاس از ۶ ماه گذشته قرار است به فراخوان گذاشته شود. وی با اشاره به کلنگ‌زنی نمادین پروژه بزرگ سبزه میدان به‌عنوان اولین پروژه مشارکتی شهرداری زنجان، گفت: مراحل طراحی و اجرایی آن به لحاظ معماری و انتخاب مناسب‌ترین طرح در قالب مسابقه‌ای برگزیده می‌شود.

طراحی سازه، هماهنگی برای جابه‌جایی تاسیسات بزرگ شهری در این ناحیه و سایر برنامه‌ریزی‌های فنی و مهندسی این طرح مستلزم صرف زمانی معقول است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یادآور شد: از سوی مجریان طرح نیز باید شاهد مدیریت علمی در پروژه، همت و کوشش جهادی باشیم تا طبق برنامه زمان‌بندی در پایان ۴ سال، طرح بزرگ سبزه میدان تکمیل شود.

امیدی با اشاره به تکمیل تیم معاونان شهرداری، عنوان کرد: انتظار داریم که وصول لوایحی را شاهد باشیم که پویایی و تحرک در عرصه ساخت‌وساز، تعریف بسته خروج از رکود برای صنعت ساختمان در شهر، نوآوری در شیوه‌های تامین منابع مالی در شهرداری و افزایش بهره‌وری در سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری را پشتیبانی کند.

وی درباره حوزه ترافیک شهری بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با ایجاد معاونت تخصصی این حوزه، طراحی و تدوین طرح جامع ترافیک برای تعیین خط‌مشی در سال‌های آینده ضروری است.

به گفته وی، موضوعی که نتایج آن در شهر ارومیه و طی بازدید اعضای شورا و برخی کارکنان شهرداری با حداقل ساخت و تکمیل۱۰ تقاطع غیرهمسطح در طول ۲ سال قابل مشاهده بود و ضعف عمده شهرمان را در این حوزه نشان می‌دهد.

امیدی ایجاد پارکینگ‌های عمومی ترجیحا به روش‌های مشارکتی در مرکز شهر و پیگیری مصوبه شورا در خصوص ایجاد تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه ۲۲ بهمن از محل تفاهم‌نامه با شرکت سازه پایدار قرن به صورت تهاتری و ایجاد پل‌های عابر مکانیزه به روش مشارکتی را از اهداف کوتاه‌مدت عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در هر ۳ مورد برخلاف همراهی کامل شورا و تصویب و پیگیری چندین‌باره کلیات آنها در قالب مصوبه صحن، ارسال نامه، نشست تخصصی و غیره حرکت اثربخشی مشاهده نشده است.

سخنگوی شورای شهر زنجان در ادامه درباره ساماندهی اوضاع و احوال مالی و نقدینگی شهرداری متذکر شد: با توجه به شرایط مالی شهرداری برای تامین نقدینگی پرداخت مطالبات پیمانکاران، اقدامی برای اجرای طرح‌ها طبق بودجه، تامین هزینه‌های جاری شهرداری و از جمله پرداخت منظم و به موقع حقوق کارکنان باید شهردار در اسرع وقت با تشکیل کارگروهی از مدیران مدیریت شهری، برنامه عملیاتی و کاربردی برای وصول مطالبات سنواتی، اخذ تسهیلات بانکی، فروش املاک پس از بارگذاری‌های مناسب، استفاده از روش‌های تهاتری و سایر روش‌ها، چرخ سنگین اقتصادی و مالی شهرداری را به حرکت در آورند.