دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت آذربایجان غربی از تشکیل کنسرسیوم سنگ‌آهن استان خبر داد. جعفر صادق اسکندری گفت: به منظور اجرای سیاست‌های سازمان و به منظور ارتقای بهره‌وری، استفاده بهینه از مواد معدنی تولیدی، جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و هدر رفت تولیدات معادن، تجمیع سرمایه‌های معدن‌کاران و تجهیز و توسعه معادن استان به ماشین‌آلات روز دنیا تشکیل کنسرسیوم معادن سنگ‌آهن استان در اولویت کاری این سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهداف تشکیل این کنسرسیوم اظهار کرد: تجمیع سرمایه‌های پراکنده معدن‌کاران در قالب گروه‌های کاری، ایجاد زیرساخت‌های مناسب تولیدی، بالا بردن قدرت و توان ماندگاری معدنکاران استان در تسخیر بازارهای داخلی و جهانی و به‌کار بستن تمهیدات لازم برای برگشت بخش زیادی از پروسه تولید به حوزه فرآوری از اهداف تشکیل این کنسرسیوم است.

وی با بیان اینکه اولین قدم برای تشکیل این کنسرسیوم در بخش سنگ‌آهن به منظور انتخاب هیات موسس برداشته شده و انتخابات آن امروز برگزار می‌شود، اضافه کرد: برای سیاست‌گذاری و مدیریت یکپارچه معادن سنگ‌آهن و خرید و تجهیز ماشین‌آلات معدنی نوین و احداث واحدهای فرآوری مواد تولیدی سنگ‌آهن نیاز به احداث کارخانه تولید کنسانتره بوده که معدنکاران استان توان اجرای این طرح را ندارند. اسکندری ادامه داد: از این رو به منظور تجمیع سرمایه معدنکاران و هدایت به سمت تولیدی سودآور و دور شدن از خام فروشی مواد معدنی، احصا بازارهای جدید صادراتی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولیدی و توسعه زیرساخت‌های تولیدی باید معدنکاران استان به این سمت و سو سوق پیدا کنند.

رئیس سازمان صنعـت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اعلام کرد: باوجود ذخایر آهن هنوز استان از لحاظ تولید فولاد به رتبه مطلوب نرسیده است از این رو برای استفاده بهینه از ذخایر معدنی، تشکیل کنسرسیوم معدنکاران، صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران موجبات تکمیل حلقه زنجیره تولید فولاد فراهم می‌شود.

وی گفت: با نگاه ایجاد شده و همت همگانی معدنکاران، صنعت آهن و فولاد از رکود حاضر خارج خواهد شد چرا که این استان با داشتن بازار عراق و ذخایر آهن، پتانسیل و استعداد زیادی برای توسعه صنعت فولاد دارد.