دنیای‌اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: پایان سال ۹۳ وعده افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه از سوی مسوولان اعلام شده، موضوعی که طی ۱۰ سال گذشته محقق نشده و نارضایتی مردم را فراهم آورده است. ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه سال ۸۳ کلنگ‌زنی شد ولی به دلایل مختلف که اکثر پروژه‌های عمرانی آذربایجان غربی با آن مواجه هستند از جمله کمبود اعتبار، ضعف پیمانکار، معارض ملکی و... تاکنون اجرایی نشده و به مرحله افتتاح نرسیده است.

مدیرفنی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی منطقه شمال غرب کشور در سال ۹۱ امیدوار بود ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه همان سال افتتاح شود، ولی هنوز این ورزشگاه اسیر کمبود اعتبارات و در ماه‌های اخیر با معارض ملکی مواجه است.

در حال حاضر زمین فوتبال چمن مصنوعی، صندلی تماشاگران، روشنایی ورزشگاه و رختکن ورزشگاه در حال آماده‌سازی برای افتتاح فاز اول این مجموعه ورزشی بوده و بعد از گذشت ۱۰ سال مردم شاهد افتتاح و بهره‌برداری نیمه‌کاره از طرح خواهند بود.

نیاز ۸۰ میلیارد ریالی برای اتمام پروژه

قرار گرفتن پروژه استادیوم ۱۵ هزار نفری در پایان سال‌های فعالیت دولت دهم در لیست طرح‌های مهر ماندگار دولت هم راهگشای رفع مشکلات پیش روی این طرح نبود، به‌طوری‌که مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی از نیاز ۸۰ میلیارد ریالی برای اتمام کامل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه خبر می‌دهد.

هرچند برای آماده افتتاح شدن فاز اول استادیوم ۱۵ هزار نفری ارومیه علی خلیلی از نیاز به اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی خبر داد و اعلام کرد: درصورت تخصیص این میزان اعتبار تا پایان امسال موفق به افتتاح فاز نخست این مجموعه می‌شویم، ولی با توجه به کمبود اعتبارات عمرانی نباید چندان به این وعده داده شده هم دلگرم شد.

تخصیص ۱۱ میلیارد ریالی

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در دیدار با معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به پروژه‌های ورزشی درحال اجرای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۱۱ پروژه عمرانی ورزشی در آذربایجان غربی در دست اجرا بوده که شاخص‌ترین آنها، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه است.

مصطفی مدبر با بیان اینکه برای تکمیل استادیوم ۱۵هزار نفری ارومیه، ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در سال‌جاری پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: سعی داریم فاز نخست این پروژه را تا پایان سال‌جاری به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: از شهرداری ارومیه و بخش خصوصی استان نیز انتظار داریم با همکاری بیشتر و در اختیار گذاشتن امکانات خود، در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به‌ویژه استادیوم ۱۵ هزار نفری ما را یاری کنند.

وی ادامه داد: پروژه‌های احداث ورزشگاه پنج هزار نفری در سلماس و بوکان نیز از جمله طرح‌های مهم عمرانی ورزشی استان بوده که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد برخوردارند و درصدد هستیم این دو پروژه را تا پایان سال‌جاری به اتمام برسانیم.

لزوم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ورزشی

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار خواستار سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی با وجود نخبگان و جوانان زبده حوزه ورزش در این استان شد و گفت: می‌توان با حمایت از این نخبگان، مسیر شکوفایی و افتخارآفرینی را برای آنها در میادین داخلی و خارجی هموار کرد.

علیرضا رادفر با بیان اینکه آذربایجان غربی در رشته‌های والیبال، هاکی، قایقرانی، کشتی، شمشیربازی و ورزش‌های رزمی، از قطب‌های اصلی و مطرح کشور است، افزود: با توجه به وجود این ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاری مناسبی نیز برای توسعه و تکمیل اماکن ورزشی، تامین زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات ورزشی باید انجام شود.

وی خواستار تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم شد و اعلام کرد: این پروژه جزو پروژه‌های شاخص ورزشی و عمرانی در آذربایجان غربی محسوب می‌شود که امیدوار هستیم تا سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

عملیات اجرای ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید باکری ارومیه از سال ۸۳ در زمینی به مساحت ۱۹ هزار متر مربع آغاز شده و هم‌اکنون این ورزشگاه با ۵/۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی در انتظار تامین اعتبار است.

خلع ید پیمانکار و رکود در اجرای طرح از سال ۸۳ تا ۸۹ عامل اصلی کندی اجرای عملیات و عدم تحقق وعده‌ها طی سال‌های گذشته

بود.

بهره‌برداری از ورزشگاه ۱۵هزار نفری شهید باکری، می‌تواند زیرساخت لازم و ضروری برای میزبانی لیگ برتر فوتبال توسط ارومیه و رشد و توسعه این ورزش پرطرفدار را فراهم کند.