رشد 9 برابری ترانزیت غیرنفتی دربندرشهید رجایی

دنیای‌اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از جهش ۹ برابری ترانزیت کالاهای غیرنفتی در این بندر خبر داد و گفت: طی پنج ماه نخست امسال حدود دومیلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا از طریق بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور ترانزیت شد. به گزارش خبرنگار واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی طی نشستی با حضور مدیران بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی به تشریح عملکرد این منطقه ویژه اقتصادی در پنج ماه نخست سال‌جاری پرداخت و در این رابطه اظهار کرد: از آغاز سال جاری تا ابتدای شهریورماه جاری، تخلیه و بارگیری ۳۰ میلیون و ۳۷۶هزار و ۲۷۹ تن کالای نفتی و غیرنفتی در این بندر به انجام رسید.

وی با اعلام اینکه ۱۹ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۲۲۲ تن از کل عملیات انجام شده در این بندر به کالاهای غیرنفتی اختصاص داشته است، افزود: همچنین، ۱۰ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۵۷ تن باقیمانده مربوط به مواد نفتی است که این میزان جابه‌جایی کالا از طریق ۴۲۰ هزار و ۶۶۱ دستگاه کامیون و ۲ هزار و ۱۱۹ واگن قطار صورت گرفت.

جهش ۹ برابری ترانزیت غیر نفتی

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان در ادامه اظهارات خود حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی پنج ماه نخست سال‌جاری را ۲ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۵۶۱ تن عنوان کرد و از رشد ۸۱۶ درصدی این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خبر داد.

ایدنی از رونق عملیات ترانشیپ برای تبدیل بندر شهید رجایی به بندر کانونی منطقه خبر داد و گفت: طی این مدت، ۷۹۲ هزار و ۱۶ تن با خطوط فیدری از این بندر به سایر بنادر ترانشیپ شد که ۴۲ درصد افزایش داشته است.

صادرات ۱۰ میلیون تن کالای غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان کاپوتاژ (حمل‌ونقل ساحلی) این‌گونه کالاها طی سال‌جاری را بالغ بر ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تن عنوان کرد و با اشاره به آخرین حجم صادرات غیرنفتی انجام‌شده در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، رقم آن را ۱۰ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۱۱۶ تن دانست.

افزایش ۲۵ درصدی ترانزیت مواد نفتی

ایدنی در ادامه به عملیات بندری کالاهای نفتی اشاره کرد و گفت: از آغاز سال‌جاری تا ابتدای شهریورماه جاری، ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۷۰۱ تن مواد نفتی از طریق پایانه‌های نفتی بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران به خارج از کشور صادر شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی میزان ترانزیت این نوع کالاها را ۲۱۸ هزار و ۲۸۲ تن اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته، ۲۵ درصد افزایش داشته است. وی ضمن بیان این مطلب که ۵۷۷هزار و ۴۴۳ تن موادنفتی از طریق این بندر به داخل کشور وارد شد، میزان کاپوتاژ مواد نفتی طی پنج ماه نخست سال‌جاری را ۷ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۶۳۱ تن اعلام کرد. ایدنی از تخلیه و بارگیری ۷۰۹ هزار و ۸۲۷ TEU کانتینر در این بندر طی سال‌جاری خبر داد.

پهلوگیری ۱۳۰۰ کشتی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تعداد شناورهای ورودی به بندر شهید رجایی طی ۵ ماه نخست سال ۹۳ را بیش از یک‌هزار و ۶۳۴ فروند اعلام کرد.

وی در پایان اضافه کرد: از این میزان، یک‌هزار و ۳۱۸ فروند شناور بالای هزار تن و ۳۱۶ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، زیر هزارتن وزن داشته‌اند.