دنیای‌اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی و نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه از تصویب تخصیص سالانه ۱۴ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی خبر داد. هادی بهادری در جلسه کمیته پژوهش کارگروه احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه با اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بخش کشاورزی استان متحول می‌شود، افزود: براساس سیاست‌های اجرایی دولت در طرح احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ها و طرح‌هایی پیش‌بینی شده است که با اجرایی شدن این طرح‌ها علاوه‌بر بازگرداندن حیات دوباره به دریاچه ارومیه بخش کشاورزی استان از حالت سنتی به شیوه مدرن بهسازی و ساماندهی می‌شود.

وی اظهار کرد: در کمیته‌های پنجگانه شورای استانی طرح احیای دریاچه ارومیه، نحوه اجرا و الزامات طرح در قالب بسته اجرایی به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود و در اجرای آن از مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد نیز استفاده می‌شود. معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری و تولید از اهداف مهم برنامه‌های طرح احیای دریاچه ارومیه است که به این منظور ۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده، اعلام کرد:‌ برای احیای دریاچه ارومیه ۱۰۱ پروژه اجرایی در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه تصویب شده است.

بهادری با بیان اینکه این تعداد پروژه اجرایی درقالب ۲۵ طرح احیای دریاچه ارومیه تصویب و به شوراهای استانی و دستگاه‌های اجرایی در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان ابلاغ شده، ادامه داد: کمیته‌های پنجگانه شورای استانی تشکیل شده که کمیته پژوهش باید پروژه‌هایی را که ماهیت پژوهشی دارند بررسی و راهکارهای اجرایی را برای اجرا به شورای استانی و ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ارائه دهند.

وی مطالعه اثرات جاده میانگذر دریاچه ارومیه بر خشکی دریاچه، پروژه استحصال نمک از بستر دریاچه، شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و طرح تثبیت آن، امکان سنجی استفاده از فناوری‌های نوین در راستای احیای دریاچه ارومیه، طرح انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه، ایجاد مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه را ازجمله طرح‌های پژوهشی عنوان کرد که باید در این کمیته بررسی شوند.