دنیای‌اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: ناظر گمرکات آذربایجان غربی از ترانزیت ۷/۱ میلیارد دلاری کالا از طریق گمرکات و مبادی رسمی ورودی و خروجی استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد. میرهاشم سیداحمدی با اشاره به ترانزیت یک میلیارد و ۷۰۹میلیون دلار کالا از طریق گمرکات آذربایجان غربی از ابتدای سال‌جاری تاکنون افزود: به این منظور ۶۴۹ هزار و ۷۴۷ تن کالا از گمرکات استان طی این مدت ترانزیت شده است.

وی از افزایش ۴۴ درصدی در وزن کالاهای ترانزیت خارجی و ۱۷ درصدی در ارزش دلاری این نوع کالاها خبر داد و اعلام کرد: این میزان کالا در قالب ۶۸ هزار و ۸۸۷ تن ترانزیت خارجی از مبادی گمرکی استان وارد کشور شده که ارزش ریالی این کالاها ۶۴۸ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۵۹ دلار برآورد شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۱۶ درصدی در وزن کالاهای ترانزیت خارجی(مقصد) طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، اظهار کرد:‌ ارزش دلاری این کالاها نیز در این مدت نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد رشد داشته است. سید احمدی میزان ترانزیت خارجی مبدا را نیز ۵۸۰‌هزار و ۸۶۰ تن دانست و با بیان اینکه ارزش دلاری این کالاها یک میلیارد و ۶۱ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار است، ادامه داد: در این راستا شاهد افزایش ۴۸ درصدی در وزن کالاهای ترانزیت شده از مبادی گمرکات بودیم.

وی با اشاره به ترانزیت داخلی انجام گرفته در این مدت از طریق گمرکات استان، وزن کالاهای ترانزیت شده را ۲۳ هزار و ۶۲۷تن اعلام و با اشاره به اینکه ارزش دلاری این کالاها ۴۵میلیون و ۱۳۴ هزار و ۸۶۱ دلار بود، ادامه داد: همچنین طی این مدت بالغ بر ۲۰۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۱ میلیون دلار از طریق گمرکات آذربایجان غربی وارد کشور شده است. وی با اشاره به اینکه این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۶۲هزارتن به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار بود، عنوان کرد: میزان واردات از طریق گمرکات استان طی این مدت در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۶ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۲درصد رشد را نشان می‌دهد. ناظر گمرکات آذربایجان غربی سهم ارزشی کالاهای وارداتی از گمرکات استان را ۹۷ درصد اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۳ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیون دلار از طریق بازارچه‌‌های مرزی وارد شده که از نظر وزن شاهد افزایش ۲۷۳درصدی و از نظر ارزش دلاری شاهد افزایش ۳۲۵درصدی واردات از طریق بازارچه‌ها هستیم.

سیداحمدی جمع کل واردات از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان را در سال جاری ۲۰۷ هزار تن به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار دانست و اظهار کرد: در مقایسه آماری جمع کل واردات استان از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی شاهد افزایش ۲۷ درصدی از نظر وزن کالاهای وارداتی و افزایش ۱۵ درصدی از نظر ارزش دلاری هستیم.