دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب دستاوردهای یکساله این شرکت از هفته دولت ۱۳۹۲ تا هفته دولت امسال را تشریح کرد. حمید بورد تحقق اهداف تولید نفت و گاز و تدوین برنامه افزایش تولید نفت تا سقف روزانه ۳ میلیون بشکه را مهم‌ترین دستاورد مناطق نفت‌خیز جنوب در یکسال گذشته عنوان کرد.

وی اظهار کرد: عملکرد موفق این شرکت در یک‌سال گذشته بیانگر عزم و اراده و همت و پشتکار مجموعه مدیریت و کارکنان این شرکت برای عبور از تحریم‌ها و دستیابی به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده منطبق با برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران است.

مهندس بورد افزود: در بخش عملیات و تولید، علاوه‌بر تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید، توان تولید مناطق نفت‌خیز جنوب ۲۲ هزار بشکه و مجموع ذخایر نفت در سال ۹۲ نیز ۶۶۸ میلیون بشکه افزایش یافت.

وی تکمیل و راه‌اندازی واحد بهره‌برداری هفت شهیدان مسجدسلیمان، احداث و تکمیل کارخانه نمک‌زدایی میدان لب سفید، پیش راه‌اندازی طرح افزایش توان تزریق گاز در میادین کرنج و پارسی، تکمیل پروژه احداث خط لوله نفت اهواز به پالایشگاه آبادان و بهره‌برداری از تفکیک‌گر نفتی ۱۴۵ بی‌بی‌حکیمه در شرکت گچساران را از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در یک‌سال گذشته برشمرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: تعمیر اساسی ۱۰۷۴ دستگاه ماشین‌آلات فرآیندی، راه‌اندازی کمپرسور گازی واحد تزریق گاز کرنج با ظرفیت ۴۵ میلیون فوت مکعب، تعمیر و بازسازی کمپرسور گازی ردیف۵ ایستگاه تزریق گاز آغاجاری برای نخستین بار و احداث ۲۵۶۰ اینچ کیلومتر خطوط لوله جریانی جدید انتقال نفت و گاز از دیگر اقدامات مهم این شرکت در یک سال گذشته در جهت استمرار تولید بوده است.

وی درباره دستاوردهای این شرکت در حوزه پژوهش و فناوری توضیح داد: تدوین دانش فنی و تولید پنج قلم افزایه‌های سیمان حفاری، اجرای پروژه پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی با استفاده از گیاهان و اجرای طرح آزمایشی پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی با استفاده از پودر میکروبی بخشی از موفقیت‌های این شرکت در یک سال اخیر است.

مهندس بورد ادامه داد: در بخش ساخت داخل نیز با حمایت مناطق نفت‌خیز جنوب لوله تیوبینگ چاه‌های نفت و مته‌های حفاری PDC دراندازه ۲/۱-۸ اینچ برای نخستین بار در کشور ساخته شد.

وی امضای تفاهم‌نامه ساخت لوله‌های انتقال نفت به ارزش ۹هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال و امضای ۵ قرارداد پژوهشی از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب با مراکز علمی و پژوهشی را از دیگر دستاوردهای این شرکت در یک سال گذشته عنوان کرد.