شمارش معکوس سرمایه‌گذاری در «آبیدر»

دنیای‌اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: دستگاه‌های متولی حوزه سرمایه‌گذاری در سنندج دور هم جمع شدند تا بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در پارک جنگلی آبیدر سنندج را مورد بحث و بررسی قرار دهند و در این میان مسوولان برخی دستگاه‌ها بر رعایت مسائل زیست‌محیطی در بسته‌های ارائه شده تاکید کردند. در این جلسه که با حضور نمایندگان معاونت عمرانی استانداری، شهرداری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی برگزار شد بر هدایت و حمایت از سرمایه‌گذاران در منطقه نمونه گردشگری آبیدر سنندج تاکید شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در این جلسه گفت: تاکنون ۱۲۰۰ منطقه نمونه گردشگری در کشور شناسایی شده که ۳۵ مورد آن مربوط به استان کردستان است و برای دو منطقه از این مناطق جهت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هم موافقت‌نامه تاسیس صادر شده است.

آرمان وطن‌دوست افزود: آبیدر که یکی از مناطق نمونه گردشگری شهرستان سنندج است در سال ۹۲ صدور موافقت تاسیس آن به شهرداری واگذار شد و برنامه ما در سال‌جاری این است که مناطق دارای اولویت را برای اجرایی کردن و سرمایه‌گذاری زیرنظر اداره‌های مرتبط و با رعایت قانون و مقررات به سرمایه‌گذار واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: آبیدر مهم‌ترین منطقه نمونه گردشگری استان کردستان و شهر سنندج محسوب می‌شود که باید به زیرساخت‌های گردشگری آن توجه ویژه‌ای کرد.

وی به بحث ایجاد رصدخانه و تله‌کابین در دامنه آبیدر نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران فقط به دید سرمایه‌گذاری وارد منطقه آبیدر می‌شوند و به مسائل و قوانین پیش روی اراضی و غیره توجهی ندارند که باید این مد نظر قرار گیرد. به گفته وی باید فراخوان بسته‌های سرمایه‌گذاری در کمیته‌های ارزیابی و زیر نظر ادارات مرتبط برگزار شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه رامین اسدی، مشاور امور اقتصادی استاندار کردستان نیز با اشاره به اینکه دامنه کوه آبیدر سنندج دارای ۱۲۰۰ هکتار هتکار اراضی است و به‌عنوان سمبل شهر سنندج مطرح است، گفت: حضور گردشگران در این مکان پررنگ است و باید با یک الگوی خاص و یک برنامه‌ریزی منسجم در این منطقه طرح‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری انجام گیرد.

معاون شهردار سنندج نیز در این جلسه گفت: مطالعات فاز یک منطقه آبیدر توسط میراث فرهنگی انجام شده است.

آرش اسماعیل‌نسب افزود: بیشتر اراضی دامنه کوه آبیدر اراضی کشاورزی بوده و دارای مالک خصوصی است و مشکل ما این است که این افراد برای تغییر کاربری باغات و اراضی به ما مراجعه می‌کنند که نمی‌توان این تغییر کاربری‌ها را در منطقه آبیدر انجام داد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران نباید فقط به فکر هزینه کردن در این منطقه باشند، بلکه در مناطق بالادست به‌دلیل معضلات زیست‌محیطی نمی‌توان افزایش بهره‌وری را در دامنه آبیدر اجرایی کرد یا مناطق بالادستی را تغییر کاربری داد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان نیز در ادامه این جلسه گفت: دامنه آبیدر یکی از مناطق گردشگرپذیر شهر سنندج است و نیازمند توسعه طرح‌های گردشگری است و ما نیز موظفیم تعدادی از طرح‌های گردشگری را در قالب ضوابط و مقررات به سرمایه‌گذار واگذار کنیم تا شاهد توسعه و رونق گردشگری در این منطقه باشیم.

حشمت‌الله صیدی با اشاره به اینکه ما به لحاظ توسعه طرح‌های گردشگری و اقتصادی عقب هستیم تاکید کرد: در این منطقه باید طرح‌های جامعی را که ارزش و جانمایی اجرایی دارند اجرا کرد تا بتوان استان و شهر سنندج را در بحث گردشگری توسعه داد.

وی اظهار کرد: گردشگر وقتی وارد شهر سنندج می‌شود تنها جایی که می‌توان وی را هدایت کرد دامنه آبیدر سنندج است و متاسفانه هیچ جاذبه و مکان تفریحی در سطح شهر سنندج وجود ندارد پس ادارات مرتبط باید دست به دست هم دهند تا طرح‌های گردشگری را در این منطقه اجرایی کنند.

پارک جنگلی آبیدر که در دامنه کوهی به همین نام واقع شده در سال ۷۵ به بهره‌برداری رسید و به نماد استان کردستان و شهر سنندج تبدیل شد.