دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان از بهره‌برداری ۳۴ طرح هادی در روستاها با استفاده از اعتبارات تملک دارایی استان خبرداد. محمد خانی‌نوذری اظهارکرد: سهمیه مسکن‌مهر در بنیاد مسکن استان ساخت ۱۴ هزار واحد بوده که از این تعداد حدود ۱۰ هزار واحد مربوط به خود مالکان است.

وی افزود: تاکنون حدود ۸ هزار از این واحدها به بهره‌برداری رسیده و ۲ هزار واحد دیگر از گروه خودمالک در حال ساخت است. خانی نوذری تصریح‌کرد: در زمینه اجرای طرح مقاوم‌سازی یعنی از سال ۸۴ تاکنون، مقاوم‌سازی حدود ۷۴ هزار و ۸۰۰ واحد روستایی استان در دستورکار قرار گرفت که ۶۸ هزار واحد موفق به عقد قرارداد و ۶۰ هزار واحد موفق به اجرای فونداسیون شده‌اند. مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان عنوان‌کرد: تاکنون ۵۰هزار واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی ادامه‌داد: با توجه به وقوع حوادثی مانند وقوع زلزله و خسارت‌ها و تبعات روانی و اجتماعی ناشی از آن، از مردم انتظار داریم موضوع مقاوم‌سازی منازل خود را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا شاهد حوادث و خسارت‌های ناشی از بروز زلزله یا دیگر حوادث نباشیم. مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تاکنون ۳۰ تا ۳۵ درصد خانه‌های روستایی کم دوام یا نیمه دوام استان، بادوام شده‌اند، اما درصدد هستیم تا پایان برنامه پنجم این درصد به ۵۰ درصد برسد. وی افزود: تاکنون حدود ۱۴۰ هزار سند مالکیت روستایی برای متقاضیان استان صادر شده که این تعداد در سال ۹۲ تعداد اسناد صادره ۸ هزار فقره بوده است.

خانی‌نوذری اظهارکرد: در سال جاری پیش‌بینی ما صدور ۳۷هزار سند مالکیت روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است و تعداد اسناد صادره چند برابر خواهد شد، زیرا این موضوع در چند سال اخیر متوقف شده بود اما امسال مجددا در مجلس به تصویب رسیده است که این اقدام با همکاری اداره ثبت اسناد انجام می‌شود. وی تصریح‌کرد: ‌در سال ۹۲ اعتبارات استانی بنیاد مسکن استان ۲۳ میلیارد تومان و اعتبارات ملی ۶ میلیارد تومان بود که در مجموع اعتبارات به حدود ۳۰ میلیارد تومان رسید.

خانی‌نوذری اظهارکرد:‌ طرح‌های هادی در افق ۱۰ ساله اجرا می‌شوند، اما ممکن است در برخی روستاها طرح‌های هادی به دلیل تغییرات، توسعه و نیازهای روستاها بازنگری شوند و اقدامات تکمیلی صورت بگیرد که این بازنگری‌ها بنا به درخواست دهیار یا بخشدار مربوطه انجام می‌شود. وی گفت: در قالب طرح هادی، چشم‌اندازی ۱۰ ساله برای روستاها و افق‌ها مشخص می‌شود. برنامه ما برای سال ۹۳ تهیه طرح هادی برای ۳۰۰ روستا است. تاکنون طرح هادی برای ۱۴۵۰ روستا تهیه شده است و قول می‌دهیم تا پایان سال ۹۴ طرح هادی همه روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار را تهیه کنیم.