دنیای‌اقتصاد، کرمانشاه، احسان اکبری: طی مراسمی تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی - آموزشی- پژوهشی و فناوری به‌منظور ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و صنعت نفت امضا شد. به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت کرمانشاه، این تفاهم‌نامه بین شرکت پالایش نفت کرمانشاه و دانشگاه‌های رازی و آزاد منعقد شد.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در این مراسم با اشاره به روند توسعه در استان کرمانشاه گفت: در سفر اخیر معاون رئیس‌جمهوری به استان بحث راه‌اندازی پالایشگاه آناهیتا با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد یورو مورد بررسی قرار گرفت و این بیانگر این است که قطب صنعت کرمانشاه، نفت و صنایع مرتبط با آن است؛ به‌عنوان مثال چهارمین مجتمع پتروشیمی استان در شرف تاسیس است.

دکتر محمدابراهیم اعلمی آل آقا افزود: دانشگاه رازی به‌عنوان دانشگاه مادر در غرب کشور دارای پتانسیل‌های حائز اهمیتی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی است. وی اضافه کرد: در این دانشگاه بیش از ۴۰۰ عضو هیات علمی با درجه PHD در رشته‌های مختلف و حدود ۵۰۰ دانشجوی دکتری در ۵۰ رشته و نیز قریب به ۲۵۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در ۱۰۰ کدرشته در حال فعالیت هستند که اگر در تعامل با بخش صنعت قرار گیرند، می‌توانند بسیاری از مسائل این بخش را با توجه به تحریم‌های موجود حل کنند. رئیس دانشگاه رازی ادامه داد: ارتباط بین دانشگاه رازی و پالایشگاه در قالب کارآموزی و کارورزی دانشجویان پیشتر وجود داشته اما امید است در روند اجرای تفاهم‌نامه همان‌گونه که دانشگاه از بحث آموزش‌محوری به پژوهش محوری تغییر شیفت داده است، دانشجویانی که از این پس با صنعت نفت در ارتباط قرار می‌گیرند، به‌طور جدی در پروسه کار درگیر شوند. دکتر اعلمی آل آقا به توانایی‌های دانشگاه رازی در حوزه شیمی و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: به علت کیفیت بسیار خوب این دانشگاه بسیاری از دانشجویان ما که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند افراد موفقی هستند و شاید بتوان گفت: تنها مشکل ما در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها است که از این پس با استفاده از توانمندی‌های پالایشگاه این ضعف مرتفع خواهد شد. در ادامه مراسم مهندس جمشیدی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه گفت: روند توسعه و تعامل با دانشگاه مشروط به ایجاد پالایشگاه آناهیتا نیست و تا آن زمان برای توسعه کمی و کیفی پالایشگاه فعلی برنامه داریم و وزارت نفت نیز در پی کیفی‌سازی کل پالایشگاه و افزایش استانداردهای محصولات و فرآورده‌ها است. وی با اشاره به واگذاری تعدادی از پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی گفت: سیاست‌های کلان صنعت نفت تابعی از مقررات و استانداردهای وزارت نفت است بنابراین پالایشگاه کرمانشاه می‌تواند با تقلیل روابط بوروکراتیک بنا به نیازها سیاست‌های خود را با اخذ مجوز از هیات‌مدیره تغییر دهد و با سهولت بیشتری به تعامل و ارتباط با بخش دانشگاهی بپردازد.