رشد ترانزیت غیرنفتی در بندر شهید رجایی

دنیای‌اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از رشد چشمگیر ۶۸۸درصدی ترانزیت کالاهای غیرنفتی و رونق فعالیت‌های صادراتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران طی چهار ماه اول امسال خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی ضمن تشریح عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در چهارماه نخست سال ۹۳، اظهار کرد: طی این مدت، در مجموع ۲۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۵۶۹ تن کالای نفتی و غیرنفتی از طریق این بندر تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از کل عملیات انجام شده در این بندر، ۱۵ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۸۰ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۸ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۵۸۹ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد که این میزان جابه‌جایی کالا از طریق ۳۴۵ هزار و ۱۱۷ دستگاه کامیون و یک هزار و ۲۵۸ واگن قطار صورت گرفت.

صادرات نفتی به دو میلیون تن رسید

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از افزایش ۵ درصدی صادرات مواد نفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، یک میلیون و ۹۶۲ هزار و ۹۱۹ تن مواد نفتی از طریق پایانه‌های نفتی بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد.

ایدنی میزان ترانزیت این گونه کالاها را ۱۷۹ هزار و ۶۷۹ تن اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته، ۲۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته این مقام مسوول، طی مدت یاد شده، همچنین ۵۱۹هزار و ۳۱۲ تن مواد نفتی از طریق این بندر، به داخل کشور وارد شد.

وی میزان کاپوتاژ مواد نفتی انجام شده در این چهار ماه را ۵ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۶۷۹ تن عنوان کرد.

رشد چشمگیر ترانزیت غیر نفتی

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان در ادامه حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی ۴ ماه نخست سال‌جاری را یک میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۸۰ تن عنوان کرد و از رشد چشمگیر ۶۸۸ درصدی این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خبر داد.

ایدنی از رونق عملیات ترانشیپ برای تبدیل بندر شهید رجایی به بندر کانونی منطقه خبر داد و گفت: در این مدت افزون‌بر ۵۳۴ هزار تن با خطوط فیدری از این بندر ترانشیپ شد که ۴۵ درصد افزایش داشته است.

کاهش ۳۲ درصدی واردات غیرنفتی

وی اضافه کرد: در همین مدت، همچنین بیش از ۴ میلیون تن کالای غیرنفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۳۱ درصدی است.

ایدنی میزان کاپوتاژ این‌گونه کالاها را طی سال‌جاری بالغ بر ۸۴ هزار تن عنوان کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به آخرین حجم صادرات غیرنفتی انجام شده در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، میزان آن را ۸ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۷۸ تن اعلام کرد.

پهلوگیری یک‌هزار کشتی در بندر رجایی

این مقام مسوول تعداد شناورهای ورودی به بندر شهید رجایی طی ۴ ماه نخست سال ۹۳ را بیش از یکهزار و ۲۸۸ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، یک‌هزار و ۴۲ فروند شناور بالای هزار تن و ۲۴۶ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، زیر هزارتن وزن داشته‌اند.

بازگشت نخستین لاینر

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در پایان از تخلیه و بارگیری ۵۲۵ هزار و ۵۵۵ TEU کانتینر در این بندر از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: در آخرین روز تیرماه امسال، کشتی تایوانی تحت مالکیت یکی از ۲۰ خط برتر کانتینری جهان به‌عنوان نخستین لاینر در ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی پهلو

گرفت.

یادآور می‌شود، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا، بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده

دارد.

این بندر با برخورداری از ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه‌ای و ۴۸۰۰ هکتار محدوده عملیاتی و پس کرانه، تخلیه و بارگیری ۹۰ درصد کالاهای کانتینری کشور را انجام می‌دهد.

بندر شهید رجایی ضمن بهره مندی از حدود ۴۰ پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال‌های کانتینری کشور، توانایی پهلودهی انواع کشتی‌های اقیانوس پیما را دارا است.