دنیای‌اقتصاد، تبریز، سیما نیک رفتار: رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز با اعلام اینکه برنامه‌های شهری باید فراتر از ساماندهی وضع موجود و به‌منظور دگرگونی اساسی چهره تبریز تدوین شود، گفت: این روند با اعمال نظرات کارشناسان، در بازنگری طرح جامع شهری اعمال خواهد شد. فریدون بابایی اقدم خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی در مسیر مدیریت شهری داریم؛ اما آنچه مهم است این است که موضوعات شهری را با برنامه‌ریزی‌های منظم و دقیق پیش ببریم. بابایی اقدم با عنوان اینکه سال گذشته معاونت شهرسازی شهرداری تبریز یکسری از مغایرت‌های طرح تفضیلی را رفع کرده است، گفت: با این حال یکسری از اشکالات در تهیه طرح تفصیلی هنوز باقی است که از آن جمله می‌توان به موضوع حریم شهر تبریز که امروز از بزرگ‌ترین معضلات شهرسازی است، اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: قسمت‌هایی از شهرستان‌های هریس و بستان‌آباد در حریم شهر تبریز واقع شده‌اند و از غرب نیز شهرک صیاد شیرازی که از محدوده شهری تبریز است، عملا در داخل تقسیمات سیاسی شهرستان شبستر واقع شده است.

وی افزود: علاوه‌بر این، ۳۰ روستا که باید در حریم و حوزه استحفاظی تبریز باشند، از سرریز جمعیت شهر تبریز تاثیر می‌پذیرند. در صورتی که از هم‌اکنون به مشکلات این روستاها توجه نکنیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد ایجاد بافت جدیدی از حاشیه‌نشینی در تبریز خواهیم بود.

بابایی اقدم روستاهای کجوار، آناخاتون و کرگه را از جمله این مناطق عنوان کرد و افزود: این مناطق تا رسیدن به شرایط معمول شهری، مسائل و مشکلات زیادی را پیش رو دارند که حل و فصل اساسی این مشکلات از دغدغه‌های مهم شورای اسلامی شهر تبریز به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بوروکراسی‌های اداری در روند اعطای پروانه‌ها می‌تواند منجربه افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز شود، یادآور شد: تدوین طرح ایساپ توسط معاونت شهرسازی شهرداری تبریز در قالب سیستم یکپارچه شهری، شهروندان را از مراجعات مکرر در این حوزه بی‌نیاز خواهد کرد.