دکل‌های حفاری در راه میدان نفتی آزادگان

دنیــای‌اقتصـاد، اهواز، محمـد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: شرکت ملی حفاری ایران همسو با دستور وزیر نفت برای شتاب در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، حداقل هشت دکل حفاری را در نزدیک‌ترین زمان ممکن به محل این میدان منتقل می‌کند. حمیدرضا گلپایگانی اظهار کرد: هم‌اکنون دو دستگاه حفاری در آزادگان جنوبی مستقر و قرار است به هشت دستگاه افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سه دستگاه حفاری ۲۷، ۳۳ و ۸۱ فتح در حال انتقال به موقعیت آزادگان جنوبی هستند، افزود: انتقال پیوسته دکل‌های حفاری به موقعیت جغرافیایی این میدان تا سقف ١٠ دکل در دستور کار این شرکت قرار دارد. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: در اجرای طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی که در آن حفاری ٥٠ حلقه چاه به شرکت ملی حفاری واگذار شده است، شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به‌عنوان کارفرمای طرح، نهایت همکاری را با این شرکت انجام داده است.

گلپایگانی اظهار کرد: حفاری چاه‌های توسعه‌ای نفت در میدان آزادگان به‌صورت کلید در دست انجام و همزمان با عملیات حفاری تمامی خدمات تخصصی جانبی و پشتیبانی از سوی شرکت ملی حفاری ارائه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه هم‌اکنون دستگاه‌های حفاری خشکی و دریایی این شرکت در حوزه عملیاتی شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مهندسی و توسعه نفت (متن)، نفت مناطق مرکزی، فلات قاره، نفت و گاز پارس، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پروژه‌ها در حال حفاری چاه‌های نفت و گاز هستند، گفت: بر اساس سیاست وزارت نفت، افزایش دکل‌های حفاری در میدان‌های مشترک در برنامه این شرکت قرار دارد.

همچنین معاون مدیرعامل در عملیات حفاری از حفر و تکمیل ۴۵ حلقه چاه نفت و گاز در میادین نفتی خشکی و دریایی توسط سخت‌کوشان شرکت ملی حفاری ایران خبر داد.

مهران مکوندی از حفاری ١١٣ هزار و ٣٥٧ متر حفاری در چاه‌های خشکی و ١٣ هزار و ٣٨٩ متر در چاه‌های دریایی خبر داد و گفت: در این دوره زمانی، حفاری ٤٥ حلقه چاه به پایان رسید و برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفت که از این تعداد ٣٤ حلقه در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سه حلقه نفت مناطق مرکزی، سه حلقه نفت فلات قاره، یک حلقه مهندسی و توسعه نفت، دو حلقه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و دو حلقه در قالب پروژه‌ها، تکمیل شده است.

مکوندی اظهار کرد: از این چاه‌ها، ٢١ حلقه توسعه‌ای، ٢٠ حلقه تعمیری، سه حلقه توصیفی و یک حلقه اکتشافی است که با پشتکار و تلاش شبانه‌روزی کارکنان عملیاتی و پشتیبانی شرکت، حفاری ٦ حلقه چاه به مدت ١٣٨ روز زودتر از برنامه تعیین‌شده از سوی شرکت‌های متقاضی انجام شد که از نظر ترخیص زودهنگام دکل حفاری و تولیدی شدن چاه‌ها، ارزش اقتصادی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ٧٤ دستگاه حفاری خشکی و دریایی این شرکت برای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت در مناطق خشکی و دریایی نفت‌خیز کشور در حال حفر چاه‌های نفت و گاز هستند، اظهار کرد: ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران هم‌اکنون در مناطق زیر پوشش شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مهندسی و توسعه نفت (متن)، فلات قاره، نفت مناطق مرکزی، نفت و گاز پارس و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران فعالیت می‌کند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری درباره پروژه‌هایی که این شرکت به‌صورت کلید در دست اجرا می‌کند، گفت: هم‌اکنون پروژه‌های حفاری فازهای یک و ١٤ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، میدان‌های نفتی آزادگان شمالی و جنوبی، یاران و آذر از سوی این شرکت در قالب پروژه‌های کلید در دست در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اولویت حفاری در میدان‌های مشترک افزود: در پروژه‌های کلید در دست (EPD) علاوه‌بر تامین دکل، عملیات حفاری، خدمات فنی و ویژه که بنا به شرایط چاه مشتمل بر ٢٠ نوع عملیات تخصصی می‌شود، تامین کالا و مواد و سایر خدمات پشتیبانی برعهده شرکت ملی حفاری است و چاه پس از تکمیل نهایی و به تولید رسیدن در اختیار شرکت بهره‌بردار قرار می‌گیرد.